Laillistettu ravitsemusterapeutti Tuula Heikkinen ottaa Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessaan kantaa paljon keskustelua herättävään karppaukseen.

Heikkinen toteaa, että rajusti karpanneen henkilön ongelmat alkavat siinä vaiheessa, kun hän siirtyy kohti normaalimpaa ruokavaliota. Tässä yhteydessä Heikkinen puhuu sellaisesta karppauksesta, jossa keskitytään voin, pekonin ja kananmunien nauttimiseen.

Niin sanotussa ketoosissa keho alkaa hajottaa kehon rasvakudoksia. Heikkinen toteaa, että ihminen laihtuu karppaamalla sitä tehokkaammin, mitä vähemmän hiilihydraatteja ruoassa on.

- Silloin on aivan sama, syökö voita vai ruokaöljyä, koska rasvaa ei kuitenkaan imeydy kuin hitusen. Laihtuminen ei siis johdu esimerkiksi voin tai pekonin laihduttavasta vaikutuksesta, Heikkinen muistuttaa.

- Karppaajan ongelmat alkavat, kun hän kyllästyy ruokavalioonsa ja lisää hiilihydraattien syöntiä. Silloin alkaa rasvakin imeytyä. Jos silloin käyttää voita, pekonia ja munia säännöllisesti, sekä paino että veren haitalliset rasvat lisääntyvät varmasti, Heikkinen toteaa.

Heikkisen mukaan karppaajan pitäisikin tässä vaiheessa alkaa syödä virallisten ravintosuositusten mukaisesti eli kasviksia, täysjyväviljaa ja pehmeitä rasvoja suosien.

- Vaativan laihduttamisen alussa terve henkilö voi käyttää karppaamista jonkin aikaa, mutta alun rajunkin laihtumisjakson jälkeen on aina kuitenkin opeteltava syömään suomalaista superruokaa eli ruisleipää, täysjyväpuuroja, marjoja ja rasvattomia hapanmaitovalmisteita monipuolisesti ja kohtuudella, Heikkinen kirjoittaa.

Suositusten mukaisella ruoallakin voi Heikkisen mukaan laihtua ja voida hyvin. Lasten ja murrosikäisten ei hänen mielestään tulisi karpata.