Veikkaus kertoo, mikä toimisto on kohutun Toto-mainoksen takana.

Veikkauksen brändi- ja markkinointijohtaja Suvituuli Tuukkanen kertoo M&M:lle, ettei mikään Veikkauksen luovista konseptitoimistoista ole osallistunut kohutun ja viikonloppuna radioista pois vedetyn Toto-mainoksen toteutukseen.

Vielä maanantaina M&M:n haastattelussa Tuukkanen kieltäytyi kertomasta, minkä mainostoimiston käsialaa hyllytetty radiomainos oli.

M&M kertoi jutussa, että Veikkaus valitsi viime vuonna tekemässään kilpailutuksessa luoviksi konseptitoimistoikseen Hasan & Partnersin, Miltton Creativen ja Bob the Robotin sekä taktista markkinointia toteuttamaan Orange Advertisingin.

Tuukkanen kertoi torstaina, ettei yksikään sen konseptitoimistoista ollut suunnitellut mainosta.

”Alan sisällä keskustellaan nyt niin paljon näistä konseptitoimistoimistoistamme ja siitä, ovatko ne syyllisiä. Siitä syystä halusin asiaa oikaista”, hän sanoo.

Tuukkanen kertoo, että mukana mainoksen toteutuksessa on ollut Orange Advertising.

”Me kuitenkin kannamme vastuun. En missään tapauksessa ole sälyttämässä vastuuta heidän suuntaansa, vaan yhtiö aina vastaa siitä, mitä ulos tulee. Vastuu on meidän”, Tuukkanen korostaa.

Orange Advertisingin toimitusjohtaja Jussi Vänttinen kertoo, että kyseinen radiomainos on suunniteltu toukokuussa kesän 2019 ravitapahtumien yhteyteen muistuttamaan Toto-peleistä.

”Prosessi on ollut tyypillinen asiakkaan ja mainostoimiston välinen käytäntö, jossa saimme kirjallisen briefin taustatietoineen taktiseen kampanjaan, presentoimme ideat ja toteutimme ne sovitun mukaisesti”, Vänttinen kertoo.

Hänen mukaansa toimistossa ei osattu arvata, että mainoksesta nousisi kohu.

”Tarkoituksemme ei ole ollut kokeilla rajoja eikä aiheuttaa kohua ja negatiivisia reaktioita”, Vänttinen kommentoi.