Seitsemän kymmenestä eurooppalaisesta ei tiedä miten toimia, jos verkko-ostos ei vastaakaan tilausta, selviää tuoreesta kyselystä.

Euroopan komissio julkaisi tiistaina raporttinsa kuluttajien käyttäytymisestä EU:ssa, kertoo uutispalvelu Edilex. Kyselyn mukaan vain 35 prosenttia eurooppalaisista katsoo, että verkko-ostosten tekeminen muista EU-maista on turvallista.

Komission mukaan tulokset osoittavat, että tarvitaan lisätoimia, jotta kuluttajat pitäisivät niin verkko- kuin muidenkin ostosten tekemistä turvallisena ja helppona kaikkialla EU:ssa.

Edilexin mukaan niiden kuluttajien osuus, jotka tekevät verkko-ostoksia kotimaassa, kasvoi 38 prosentista 41 prosenttiin vuonna 2013. Kansalliset rajat ylittäviä verkko-ostoksia tekevien kuluttajien osuus kasvoi 9,6 prosentista 11 prosenttiin.

Kuluttajat suhtautuvat kuitenkin edelleen epäilevästi verkko-ostosten tekemiseen muista EU-maista verrattuna kotimaahan (35 prosenttia ja 59 prosenttia).

Komissio pyrkii edistämään verkkokaupan potentiaalin toteutumista luomalla kuluttajille suotuisan toimintaympäristön. Verkkovälitteistä riidanratkaisua koskevan uuden lainsäädännön ansiosta kuluttajat, jotka tekevät ostoksia kotimaassa ja muissa EU-maissa, voivat ratkaista riidat myyjien kanssa nopeammin ja edullisemmin, tuomioistuinten ulkopuolella.

Nettiostajan ja kuluttajan oikeuksia koskeva uusi EU-direktiivi tulee voimaan viimeistään kesäkuussa 2014. Se muun muassa yhdenmukaista säännökset, jotka liittyvät tuotteiden palauttamiseen etämyynnissä.