Maailman suurimpien päivittäistavarakauppojen markkina-arvot ovat viime vuosina kehittyneet keskenään eri tavoin. Taalerin salkunhoitajan Niko Fagernäsin mukaan markkina-arvojen muutosta ajavat kannattavuus ja tehostaminen.

Keskon osakekurssi on noussut tosi hyvin globaalissa vertailussa, koska operatiivinen tehokkuus on parantunut aika paljon koko ajan viimeiset viisi vuotta”, Fagernäs sanoo Markkinaraadissa.

Maailman suurimmista päivittäistavarakaupoista Fagernäs pitää amerikkalaista kaupan jättiläistä Walmartia kiinnostavana yhtiönä, vaikka sillä onkin ollut vaikeuksia saada verkkokauppaa kunnolla käyntiin.

”Jättiläisenä se pystyy edelleen kasvamaan suhteellisen hyvin, yli bruttokansantuotteen, vaikka on jo noin iso, ja samaan aikaan kannattavuus on suhteellisen kunnossa.”

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto kertoo, että viime vuonna päivittäistavarakaupan myynti kasvoi Suomessa poikkeukselliset 8,5 prosenttia. Edellisten seitsemän vuoden kasvun keskiarvo oli alle kaksi prosenttia.

”On mielenkiintoista nähdä myyntilukuja maaliskuusta eteenpäin, kun verrattavana on koronakuukausi vastaan koronakuukausi”, Luoto sanoo.

Suomessa päivittäistavarakauppaa hallitsevat vakiintuneet ketjut, mutta voisiko jokin uusi kansainvälinen toimija vielä tulla Suomeen, kuten Lidl teki parikymmentä vuotta sitten? Fagernäs arvioi, että varsinkin verkon kautta voi.

”Pitää muistaa, että käyttäjäkokemusta voi edelleen parantaa merkittävästi. Jokin toimija, joka pystyy keräämään asiakkaista oikeaa dataa oikealla tavalla, pystyy tarjoamaan asiakkaille paljon enemmän.”

Katso kaikki Markkinaraati-lähetykset täältä.

LUE SEURAAVAKSI: