Hybriautojen suosio on vähitellen kasvussa. Yhdistämällä bensamoottoriin sähkömoottori autojen polttoaineenkulutus ja päästöt saadaan laskuun. Toisaalta hybridimoottori tuo autoon myös merkittävästi lisää hintaa. Vaikka hiilidioksidipäästöön perustuva autoverotus onkin hybridille edullista, ei se läheskään riitä kääntämään tilannetta hybridin eduksi.

Kuluttajan kannalta ongelmana on vertailla hybridiautojen tuomia säästöjä, sillä autovalmistajat eivät yleensä tuo markkinoille täsmälleen samanlaista autoa hybridimottorilla ja ilman. Tyypillistä on esimerkiksi Hondan verkkosivuillaan toteuttama laskuri, joka vertaa Civic hybridin päästöjä Volkswagen Golfiin, ei suinkaan muihin Hondan Civic-malleihin.

Tästä syystä vertailimme kolmen hybdiriauton – Honda Civicin, Toyota Priuksen ja Lexus 450h:n suorituskykyä, kulutusta ja päästöjä samojen valmistajien vastaaviin malleihin. Tehot on ilmoitettu bensamoottorien tehoina, koska hybridien sähkömoottorin tarkoitus on vähentää bensamoottorin polttoaineen kulutusta, eikä varsinaisesti lisätä suorituskykyä. Vertailussa ei ole huomioitu autojen varustetasoa tai muita ominaisuuksia. Autojen tiedot on kerrottu oheisessa faktakulmassa.

Hodalta testissä ovat vastakkain Civic hybridi ja Civic 5d. Lukuja vertaamalla Civic hybridi vakuttaa fiksulta valinnalta, mutta tilanne muuttuu, kun hinta otetaan mukaan vertailuun: hintaeroa autoilla on 9000 euroa. Jos bensan hinta on 1,25 euroa litralta ja vuosittainen ajomäärä 20 000 km, tienaa autojen hintaeron säästyineinä polttoainekustannuksina 33 vuodessa. Nykyään harva ajelee autollaan niin pitkään, joten kyse on lähinnä teoreettisesta luvusta.

Toyotalta vastakkain ovat tunnettu hybridi Prius ja suunnilleen saman kokoluokan Corolla. Hintaero näillä automalleilla on hieman yli kymppitonni, ja hybridimoottorin takaisinmaksuaika 17 vuotta. Toyotan kohdalla vertailu on kuitenkin hankalaa, koska Corollan teho on huomattavasti Priusta suurempi.

Luksusautojen luokassa ovat vastakkain Lexuksen hybridi 450h ja ”tavallinen” Lexus GS 300, ja hybridi vaikuttaa järkevältä vaihtoehdolta. Hybridimoottori tuo kuitenkin hintaan samanlaisen lisän kuin Hondan ja Toyotan mallessakin: noin 9000 euroa. Polttoaineen säästön perusteella laskettu hybridimoottorin takaisinmaksuaika on noin 19 vuotta. Toisaalta hybrimoottorista tuleva lisähinta autolle on suhteessa paljon pienempi kuin Honda Civicin ja Toyotan tapauksessa.

Näiden kolmen automerkin hybridi- ja bensakoneiden suorituskykyä ja kulutusta vertailemalla on selvää, että hybridiauton hankkiminen kannattaa, jos haluaa säästää ympäristöä. Jos kuitenkin lisäksi haluaa säästää myös rahaa, on huomattavasti järkevämpää harkita hieman pienemmän, vaikkapa diesel-käyttöisen auton hankkimista, kuin siirtyä hybridiin. Autoverotus tai bensan hinta tuskin muuttuvat lähitulevaisuudessa niin paljon, että taloudellinen vertailu kääntyisi hybridin eduksi.