Yksityisen Finest Bay Arean Helsinki- Tallinna -tunnelissa kulkevaan junaan voi jo ostaa verkossa lippuja, vaikka hanke on edelleen alkuvaiheessa ja kiistanalainen.

Tunnelin puuhamies Peter Vesterbacka kertoi maanantaina yhtiön tiedotustilaisuudessa Helsingissä, että yhdensuuntaisen lipun voi jo ostaa 50 eurolla, vaikka 15 miljardin euron hankkeen rahoituksesta on kasassa vasta ensimmäiset 100 miljoonaa euroa.

LUE LISÄÄ: Erikoinen käänne Tallinna-tunnelissa – Berner ja Vesterbacka kuin yhdestä suusta: ”Vain yksi hanke, teemme yhteistyötä”

Entinen Rovio-pomo ja Slushin alullepanija Vesterbacka pitää edelleen kiinni siitä, että tunneli valmistuu joulukuussa 2024.

Hän kehuu viranomaisyhteistyötä, vaikka Suomen viestintä- ja liikenneministeri Anne Berner ojensi viimeksi perjantaina puuhamiehiä, että julkisen tunnelihankkeen kanssa kilpailevia hankkeita ei voi olla.

Yhteisen tapaamisen jälkeen Viron ja Suomen liikenneministerit arvioivat, että pelkästään suunnitteluvaihe kestää 5-6 vuotta.

”Tunneli voidaan toteuttaa paljon nopeammin. Uskomme olevamme paljon nopeampia ”, Vesterbacka vastasi maanantaina ministereille.

Hän muistutti, että kukaan ei uskonut aloitusvaiheessa hänen puheisiinsa Slushin menestyksestä.

”Parhaillaan käynnissä oleva tilaisuus on nyt loppuunmyyty, pääkaupunkiseudun hotellit samoin ja airbnb-hinnat katossa”, hän hehkutti.

Junaliikennettä varten tunneliyhtiö aikoo rakentaa kaksi tuubia, toisen matkustajajunaa ja toisen tavaraliikennettä varten. Vesterbacka kuitenkin korosti, että kyseessä on silti vain yksi tunneli.

Yhdensuuntaisen lippu 20 minuuttia kestävästä matkasta maksaa tässä vaiheessa 50 euroa, edestakainen sata euroa. Vuosilipun hinnaksi puuhamiehet ovat laskeneet tuhat euroa.

Vesterbacka kuitenkin kertoi, ettei yhtiö sitoudu nyt julkaistuihin hintoihin, koska se aikoo kehittää maailman parhaan mobiililippujärjestelmän.

”Meillä on kuusi vuotta aikaa kehittää sellaista”, hän sanoi.

Vesterbackan puheet tuovat mieleen Onnibussin, sillä hän puhuu liikkuvista hinnoista, jotka voivat vaihdella vaikkapa euroista yli 50 euroon.

Vesterbackan mukaan 17 miljardin investoinnista 70 prosenttia rahoitetaan lainalla. Yksityisen pääomasijoitusten osuus on suunnitelmien mukaan 30 prosenttia. Puolet siitä tunneliyhtiö aikoo hankkia Aasiasta, lähinnä Kiinasta.

Vesterbacka ei odota hankkeeseen esimerkiksi EU-rahoitusta. Berner on pitänyt yhtenä hankkeen ehtona juuri EU- ja muuta julkista rahoitusta.

LUE MYÖS: ”Merkittävä askel” – Vesterbackan ajama Tallinna-tunneli sai 100 milj.€