Vihreiden kansanedustajat Satu Hassi ja Emma Kari eivät pidä hyvänä sitä, että hallitus nostaa biopolttoaineiden osuutta kuluttajien bensa-asemilla tankkaamissa polttoaineissa.

Hallituksen eilen antamassa lakiehdotuksessa biopolttoaineita koskeva jakeluvelvoite kiristyisi tasaisesti 2020-luvulla.

”Liikenteessä käytettävien biopolttoaineiden jakeluvelvoite kasvaisi vuodesta 2021 lähtien 18 prosentista 30 prosenttiin vuonna 2029”, hallitus kertoi eilen.

Eduskunnan ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Satu Hassi kritisoi päätöstä, sillä se pidentää polttomoottoriautojen käyttöaikaa.

”Sekoitevelvoite sitoo meidät öljyyn”, Hassi sanoo tiedotteessa.

Kari toteaa, että biopolttoaineita ei kannattaisi käyttää henkilöautoliikenteeseen, jossa sähköistäminen on päästöttömämpi vaihtoehto.

”Biopolttonesteet tulisi säästää kohteisiin, joissa vaihtoehtoisia käyttövoimia ei vielä ole, kuten raskaaseen liikenteeseen sekä meri- ja lentoliikenteeseen. Lentoliikenne on yksi nopeimmin kasvavista päästölähteistä ja ratkaisu tähän on löydettävä pian.”

”Henkilöliikenne sen sijaan pitäisi sähköistää hallituksen suunnitelmia nopeammin. Tähän tarvitaan valtiolta ohjauskeinoja, kuten joukkoliikenteen suosiminen, päästöttömien autojen verotuksen laskeminen ja vanhaan autokantaan kohdistuva romutuspalkkio”, vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Kari sanoo.

Hallituksen tavoitteena on ollut se, että vuoteen 2030 mennessä Suomen teillä kulkee 250 000 sähkökäyttöistä autoa.

Lue myös:

”Auto- ja polttoaineveroja pitää säätää rajusti” – Ministeriltä 3 pakollista ilmastotekoa Suomelle

Suomi kieltämässä kivihiilen 1.5.2029 – Rankin isku Helsinkiin, haukuttu Helen valittaa aikataulua

Sivallus Antti Rinteelle: ”Minne haluat siirtää Suomen biotaloussektorin työpaikat?”