Vihreät haluaa uusia noin 8,8-11,3 miljardin euron suurinvestointeja raideinfraan. Puolueen tavoitteena on saada tunnin junayhteydet Turkuun, Tampereelle ja Kouvolaan. Lisäksi pääkaupunkiseudulla tulisi vihreiden mielestä toteuttaa.

Uudet investoinnit halutaan käynnistää heti tulevan vaalikauden alussa vuonna 2019. Puolue arvioi, että paketin kaikki investoinnit voitaisiin toteuttaa 12–20 vuodessa.

”Näiden parannusten toteuttamisen mahdollistamiseksi tarvitaan myös sekä Pisararata että Lentorata, jotta Helsingin päärautatieasemalla pystytään hoitamaan sekä lisääntyvä kauko- että lähiliikenne ilman ruuhkautumista ja siitä aiheutuvaa häiriöherkkyyden kasvua”, puolue esittää uudessa ohjelmassaan.

LUE MYÖS: Painava lausunto Suomelle: Tiemaksut kaupunkeihin, polttoainevero ylös – raju sähköautolukema

Lentorata on liikenneviraston suunnittelema suora yhteys Helsingin päärautatieasemalta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Pisararadalla puolestaan tarkoitetaan Pasilan ja Helsingin väliin tulevaa ratalenkkiä, jonka tarkoitus on helpottaa päärautatieaseman liikenneruuhkaa.

Noin 10 miljardin euron investoinnit edellyttävät vihreiden mukaan enemmän rahoitusta kuin mitä valtiontalouden kehystaso kehittämishankkeisiin osoittaa. Vihreät ehdottaa, että lisärahoitusta voisi löytyä EU:sta, ruuhkamaksuista tai lentoveron tuotoista.

”Mahdollisuuksia raideyhteyksien rahoittamiseen yhtiömallien, esimerkiksi hankekohtaisten yhtiöiden avulla, on syytä selvittää. Mahdollisten hankeyhtiöiden enemmistöomistuksen tulee kuitenkin säilyä julkisilla toimijoilla”, puolue toteaa tiedotteessaan.

”Vihreiden esittämä Suomi Raiteille -paketti on kunnianhimoinen investointikokonaisuus, jolla parannetaan toisaalta suurten kaupunkien ja maakuntakeskusten välisten yhteyksien toimivuutta ja nopeutta ja toisaalta siirretään suurten kaupunkiseutujen lähiliikennettä vahvasti raitioteiden varaan”, sanoo vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto.

LISÄÄ AIHEESTA:

Anne Berner Turun tunnin junasta: ”2031”

Riemu repesi: Nyt tuli ”henkinen lupaus” tunnin junista Turkuun ja Tampereelle – ministeriö syynää jo hintalappua

Professori tukee Bernerin VR-uudistusta: ”Raidepalvelut kannattaa rakentaa kilpailevien yhtiöiden varaan”