Virossa ei uskota, että Helsinki-Tallinna-tunneli voitaisiin saada kannattavaksi ilman Rail Baltica -yhteyttä, Kauppalehti kertoo. Rahoituksen pelastajaa toivotaan Suomesta.

Viron talous- ja rakenneministeri Kadri Simson kertoi joulukuussa talouspäivälehti Äripäevin radiohaastattelussa, ettei ole järkeä valmistella tunnelia ennen kuin Rail Balticasta saadaan varmuus – ja sitä varmuutta ei ole.

”Ei kannattaisi vielä myydä lippuja”, Simson ironisoi viitaten siihen, miten Peter Vesterbacka pani jo matkaliput myyntiin omaan tunnelijunaansa.

”Tunnelia ei voi koskaan saada kannattavaksi millään laskutavalla, jos sen jatkeena ei ole Rail Balticaa.”

Lue myös: Vesterbacka paljasti jo: Helsinki-Tallinna-junalippu 50 €

Rail Baltican tarkoitus on yhdistää Baltian maat Euroopan raideverkostoon.

Virolle ja Baltialle ratayhteys Rail Baltica on ”vuosisadan rakennushanke” ja äärettömän paljon tärkeämpi kuin Suomenlahden tunneli. Marssijärjestys on selvä: Ensin rata ja sitten mahdollisesti Suomenlahden tunneli. Kuten Kadri Simson totesi, ei radastakaan ole varmuutta siitä huolimatta, että sitä on puuhattu jo ainakin 20 vuotta.

Rail Baltica on kuin Baltian sote-uudistus, mutta estänyt kauemmin. Virallisen tavoitteen mukaan Rail Baltica on valmis 2026, mutta se ei ole. Etenkin Latviassa myönnetään, että hanke on reippaasti jäljessä aikataulusta. Vesterbackan suunnitelmissa tunneli olisi valmis jo 2024.

Virossa tunneliin suhtaudutaan penseästi siksikin, etteivät Viron rahat riitä kuin yhteen tämän kokoluokan infrastruktuurihankkeeseen – jos edes siihen. Rail Balticakaan ei toteudu, jos EU ei maksa sitä.

Penseästi tunneliin suhtaudutaan Virossa myös mahdollisen kiinalaisen rahan vuoksi. Se ei ole oikean väristä.

Tämän kokoluokan hankkeet ovat Virolle turvallisuus- ja maanpuolustushankkeita, joita pohditaan Nato-kenraalien kanssa. Rail Baltican linjaukset, laiturialueet ja kaikki muukin on optimoitu sen varalle, että itärajalla alkaa rytistä ja paikalle tarvitaan Naton tankkeja.

Tärkeimmän liittolaisensa USA:n etuja Viro ei loukkaa. Jos USA antaa pakit Kiinalle, Virokin antaa.

Rail Baltican ympärillä on eripuraa enemmän kuin tarpeeksi. Sen taustayhtiön RB Railin toimitusjohtaja Baiba Rubesa erosi ja haukkui balttiyhteistyön pataluhaksi: Baltiassa ei ole tahtoa eikä osaamista. Rubesan seuraaja on Timo Riihimäki.

Baltia on anonut pelastajaa Suomen valtiosta. Maaliskuun alussa Suomi lopulta päättikin lähteä mukaan Rail Balticaan, mutta Suomen osallisuus herättää vain kysymyksiä. Edes Suomen liikenne- ja viestintäministeriössä ei tiedetä, mitä se tarkoittaa.

”Neuvottelut on tarkoitus käynnistää lähiaikoina. Näin ollen emme vielä osaa vastata muun muassa siihenkään, milloin Suomi lähtee mukaan”, kertoo ylijohtaja Sabina Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Sekin on auki, mitä vastuita Suomi ottaa. Rail Baltican kustannusarvio on 5,8 miljardia euroa. Vaikka EU:sta lopulta saataisiinkin 85 prosenttia, lankeaa kunkin mukana olevan maan maksuosuudeksi satoja miljoonia euroja.

Kysymykseen Suomen mahdollisesta rahoitusosuudesta Lindström ei halua vastata.

Suomen veronmaksajille voi olla vaikea syöttää ajatus siitä, että ulkomailla sijaitsevaan väylähankkeeseen panostetaan jopa enemmän kuin kotimaan väyliin. Tai ehkä kiinalaiset olisivat valmiita maksamaan myös Rail Baltican?

LUE MYÖS: Sanasota syttyi Vesterbackan Tallinna-tunnelista: ”Onhan noita verorahoja kiva käyttää” – ”Uudenvuodenlupauskin on velvoittavampi”