Osakesäästäjien keskusliiton hallituksen puheenjohtaja, Vaasan yliopiston laskentatoimen ja rahoituksen professori Timo Rothovius arvioi, että päästöhuijauksesta kiinnijääminen tulee Volkswagenille aiemmin arvioitua kalliimmaksi.

Hänen mukaansa yhtiö pystyisi korjaamaan autot kohtuullisilla kustannuksilla määräysten mukaisiksi. Hän kuitenkin ihmettelee yhtiön arviota autojen muuttamiseen kuluvasta summasta.

–Julkisuudessa esitetyn haarukan 100–10 000 euroa per auto ylärajaa on vaikea ymmärtää, kun esimerkiksi Passatin muuttuvat valmistuskustannukset ovat alle 10 000 euroa. Siis koko auton! Rothovius kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.

Jos kustannuksiksi oletettaisiin keskimäärin esimerkiksi 500 euroa, maksaisi kaikkien autojen korjaaminen kuusi miljardia euroa, Rothovius kertoo.

–Sakot USA:ssa lienevät muutaman miljardin, ehkä ne on sovittu jo ennen kuin yhtiö myönsi vilpin. Summaa voi perustella aiempien tapausten lisäksi sillä, että sakko liittynee jotenkin yhtiön saamaan hyötyyn, ja julkisuudessa väläytelty maksimisakko 16 miljardia tarkoittaisi 32 000 euroa per Yhdysvalloissa myyty auto! Rothovius kirjoittaa.

Lisäksi yhtiölle voi tulla korvauksia kuluttajille, jos autojen kulutus kasvaa korjausten takia tai niiden jälleenmyyntihinta alenee.

–Yhtiö on varannut koko savottaan kuusi ja puoli miljardia, mutta epäilee itsekin, että summa voi vielä nousta. Näitä lukuja voi suhteuttaa yhtiön vuositulokseen, joka on 15 miljardia. Eli voidaan varautua siihen, että jupakka vie suoraan ehkä yhden vuoden tuloksen, Rothovius kertoo.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko kertoi Uudelle Suomelle syyskuussa Volkswagenin käyttämästä tekniikasta.

– Luultavasti kyseessä on semmoinen tilanne, että ohjausohjelma, jolla saadaan päästöt niin alas kuin tarvitaan, silloin se moottori todennäköisesti kuluttaa polttoainetta ja reagenssia selvästi enemmän kuin normaalitilassa, Laurikko sanoi.