Uudenmaan rajan ylittäviä junamatkustajia valvotaan todennäköisesti mallilla, jossa poliisit kiertävät junasta toiseen kyselemässä matkan perusteita, kertoo VR:n toimitusjohtaja Rolf Jansson.

”Poliisi hoitaa sen, ja ilmeisesti suunniteltu ja mielestäni paras malli on tällainen kiertävä malli”, Jansson sanoo.

Osittain poliisi tarkistaisi matkustajia myös asemilla.

”Tämä olisi vähän sama kuin HSL:n lähijunissa käytössä oleva kiertävä konduktöörimalli. Se palvelisi parhaiten, sillä silloin junat pysyvät aikataulussa.”

Liikkumisrajoitukset koskevat kaikkia, joilla ei ole perusteltua syytä liikkua Uudenmaan rajan yli. Työmatkat ja tietyt muut poikkeukset sallitaan. Poliisihallitus kertoi valvontakeinoista torstaina.

Se, miten poliisi haluaa matkustajien todistavan matkaperusteensa, on poliisin asia ohjeistaa, Jansson sanoo.

”Iso muutos on jo tapahtunut”

Kaksi kolmesta VR:n kaukojunasta ylittää Uudenmaan rajan, ja näissä matkoissa matkamäärät ovat jo pudonneet 75–80 prosenttia, Jansson kertoo.

”Jäljelle jääneistä matkustajista merkittävä osa on jo nyt työssä käyviä asiakkaita. Uudenmaan eristäminen toki tulee vaikuttamaan negatiivisesti matkamääriin, mutta iso muutos on jo tapahtunut.”

VR on jo aiemmin kertonut supistavansa junaliikennettä 15 prosentilla. Tavoitteena on ajaa tärkeimmät junayhteydet ja varmistaa palvelu kaikilla alueilla.

Yhtiö myös suunnittelee lähes koko henkilöstön vaiheittaisia lomautuksia. Yt-neuvottelut koskevat vajaata 6 000 työntekijää.

Tavaraliikenteeseen tilanne ei ole vielä vaikuttanut, Jansson sanoo.

”On vaikea ennakoida, miten se jatkossa vaikuttaa.”

LUE MYÖS: