Itsepalvelukassojen käyttö on jo useamman vuoden ajan ollut kiinteä osa monen kauppareissua. Nettikeskustelujen perusteella osaa kassojen käyttäjistä kuitenkin tuntuu ärsyttävän S-ryhmän itsepalvelukassojen äänet ja erityisesti niiden voimakkuus. Kysyimme S-ryhmältä, millaista palautetta itsepalvelukassoista on tullut ja miksi äänet ovat oletusarvoisesti päällä.

S-ryhmä aloitti nykyaikaisen itsepalvelukassakokeilunsa kesällä 2012 Helsingin Vallilassa sijaitsevassa S-marketissa. Pilotteja tehtiin muissakin myymälöissä, ja kassoja on kehitetty saatujen kokemusten perusteella.

”Asiakaspalaute on ollut pääosin hyvin positiivista, ja positiivisten kokemusten vuoksi pikakassat ovat laajentuneet niin S-marketeissa, Prismoissa kuin pienmyymälöissä vuodesta 2017 lähtien”, S-ryhmän marketkaupan ketjuohjauksen kehityspäällikkö Riikka Thilman kertoo viestinnän välityksellä sähköpostitse.

Nykyisin S-ryhmällä on yhteensä yli 1 600 itsepalvelukassaa 446 myymälässä.

Onko itsepalvelukassojen äänenvoimakkuudesta tullut palautetta?

”Pikakassojen äänenvoimakkuudesta olemme saaneet satunnaisesti palautetta, mutta ei voi sanoa, että asia erityisesti korostuisi asiakaspalautteissa.”

Nettikeskustelijoita on ihmetyttänyt, miksi itsepalvelukassan äänet ovat oletusarvoisesti päällä ja kovalla äänenvoimakkuudella. Miksi näin on?

”Asiakkaan tekemää skannaustyötä pikakassalla halutaan helpottaa tuotteiden skannauksesta kuuluvalla äänimerkillä. Asiakkaalla on aina mahdollisuus säätää pikakassojen äänenvoimakkuutta suoraan kassanäytöltä tai vaihtoehtoisesti asettaa äänet kokonaan pois ja seurata tuotteiden skannausta kassanäytöltä. Myymälässä tapahtuvasta taustahälinästä johtuen pikakassojen asennusvaiheessa äänet asetetaan aina yksikkökohtaisesti.”

Onko työntekijöiltä tullut toiveita itsepalvelukassojen äänten suhteen?

”Saamme hyviä kehitysehdotuksia työntekijöiltämme pikakassoihin liittyen, mutta saaduissa palautteissa ei ole korostunut pikakassojen kovaäänisyys.”

Millaisen suosion itsepalvelukassat ovat vuosien mittaan saavuttaneet? Kuinka koronapandemia on vaikuttanut?

”Pikakassat ovat saaneet kestosuosion asiakkaidemme joukossa ja meillä on yksiköitä, joissa lähes 40 prosenttia myymälän asiakkaista asioi pikakassalla. Koronapandemia ei ole merkittävästi vaikuttanut pikakassojen asiakasmääriin. Koronapandemia on huomioitu pikakassoilla tarvittavin etäisyysrajoituksin sekä rajoittamalla aukiolevien pikakassojen määrää sekä etäisyyksien turvaamiseksi että suoraan pikakassapöytien sijoittelulla tai erillisillä sermeillä.”

Kun itsepalvelukassat tulivat, pohdittiin myös sitä, mitä tapahtuu työntekijöille, kun asiakkaat hoitavat itse kassan työt. Kuinka kävi?

”Muutos ei ole vaikuttanut henkilöstön määrään myymälöissämme. Kyse on asiakkaille tarjottavasta vaihtoehtoisesta tavasta hoitaa kassatapahtuma. Muutos on kuitenkin mahdollisuus myös kassalla työskentelevälle henkilöstölle, sillä pikakassaoppaan työssä korostuu vahvoja vuorovaikutustaitoja edellyttävä asiakaspalvelurooli. Pikakassat rikastuttavat kassatyötä ja tuovat uudenlaista sisältöä työnkuvaan, ja henkilöstömme antama palaute uudenlaisesta työtehtävästä on ollut hyvin positiivista ja pikakassalle sijoittuvia työvuoroja on erikseen toivottu.”

LUE SEURAAVAKSI: