Suomen ja Viron välille noin 100 kilometrin mittaista tunnelia valmisteleva Finest Bay Area Development on tekemässä aiesopimuksen maailman suurimman rakennusfirman CREC:n kanssa, Yle uutisoi.

LUE MYÖS: Miksi kiinalaisraha kiinnostui Peter Vesterbackan ratahankkeista? – Li Anderssonilta varoitus

Hankkeen puuhamiehenä toimiva liikemies Peter Vesterbacka kertoo asiasta Ylelle. Hänen mukaansa kyseinen kiinalainen yhtiö on erikoistunut rautatiehankkeisiin ja sillä on osaamista suurista porausurakoista.

”Osaamista löytyy”, Vesterbacka kommentoi Ylelle.

CREC (China Railway Group Limited) on kiinalainen yhtiö, joka vastaa suuresta osasta kiinalaista rakennusmarkkinaa sekä osallistuu moniin suuren mittakaavan infraprojekteihin myös Kiinan ulkopuolella. CREC:n suurin osakas on kiinan valtion omistama ja valvoma holdingyhtiö CRECG (China Railway Engineering Corporation).

Tunnelihankkeen on arvioitu maksavan kaikkiaan 15 miljardia euroa, joista rakentamisen osuus on 12,5 miljardia euroa. Hankkeessa ovat entuudestaan mukana A-insinöörit, Pöyry ja Fira.

Valtiovallan suhtautuminen Vesterbackan hankkeeseen on herättänyt hämmennystä. Edellisen hallituksen liikenneministeri Anne Berner ilmoitti Suomen valtion ja Viron tunnelisuunnitelmiin viitaten, että tämän kokoluokan hankkeessa ei voi olla rinnakkaisia tai kilpailevia hankkeita. Tämän jälkeen Berner ja Vesterbacka kuitenkin ilmoittivat, että valtio tekee yhteistyötä Vesterbackan hankkeen kanssa.

Sen sijaan Uudenmaan maakuntahallituksen Uusimaa-kaavassa esitettiin Tallinnan tunnelista vain Helsingin keskustan ja Pasilan kautta kulkeva linjausvaihtoehto. Tämä vastaa valtion suunnitelmia, kun taas Vesterbackan suunnitelmassa tunnelin Suomen pää olisi Espoossa.

LUE MYÖS:

Erikoinen käänne Tallinna-tunnelissa – Berner ja Vesterbacka kuin yhdestä suusta: ”Vain yksi hanke, teemme yhteistyötä”

Anne Berneriltä jäätävä viesti Vesterbackalle Helsinki–Tallinna-tunnelista: ”Voi olla vain yksi hanke”

Takaisku Peter Vesterbackalle – Tallinna-tunnelin kaava nytkähti

Osmo Soininvaara perkasi Vesterbackan tunnelilaskelmat: ”Olen todella kummissani”

Massiivinen Helsinki-Tallinna-tunnelihanke etenee – pian kerrotaan lisätietoa 15 miljardin euron rahoituksesta

Virolaisministeriltä piikki Suomeen: ”Ei kannattaisi vielä myydä lippuja” Tallinna-tunneliin