Kokoomuksen kansanedustajat Outi Mäkelä ja Jukka Kopra ovat huolissaan suomalaisten taksipalvelujen tulevaisuudesta kun taksilakia ollaan uudistamassa. Heidän mukaansa uudistus mahdollistaisi kansainvälisesti huomiota herättäneen Überin kaltaiset digitaaliset taksipalvelut.

– Nykyinen järjestelmä on hyvä ja takaa saatavuuden myös maaseudulla. Jos taksipalveluiden vapauttaminen johtaisi siihen, että meillä ei ole tällaista taksijärjestelmää, joka kattaisi koko maan, niin se ei ole hyvää kehitystä mun mielestä, Mäkelä sanoo Uudelle Suomelle.

Nykylainsäädäntö edellyttää, että matkustajia rahaa vastaan kuljettavalla on ammattiajolupa sekä autolleen taksiliikennelupa. Lisäksi taksilupien määrillä on kiintiöt, joista säätävät ELY-keskukset. Lakiuudistusten myötä lupakiintiöistä luovuttaisiin.

Eikö avauksenne ole ristiriidassa sen kanssa, että kokoomus yleensä on ajanut kilpailuun, kauppaan ja yrittämiseen mahdollisimman paljon vapautta ja normien purkua?

–Kyllä, olemme ajaneet normien purkua ja aukoloaikojen vapauttamista. Nyt on lähinnä se huoli, että miten saadaan palvelu turvattua koko maassa. Helpointa Überin lanseeraaminen on kaupungilla, mutta heti kun mennään Kehä kolmosen ulkopuolelle niin on vaikeuksia saada taksia. Niin miten sitten jatkossa, että onko niillä enää sellaista palvelua olemassa? Se on se huoli.

Kokoomuslaisten tiedotteen mukaan ”lakimuutokseen ja lupien vapauttamiseen liittyykin huoli siitä, voiko taksiliikenne säilyä sellaisilla alueilla, joilla kysyntää ei välttämättä ole yhtä paljon kuin suurissa kaupungeissa”.

Kaksikonkin mielestä suomalaisten taksien hintataso saattaa kuitenkin olla liian korkea. Uuden kilpailijan Überin valtti on se, että kyyti on yleensä edullisempi, kun muun muassa kuljettajia koskevat säädökset ovat löyhempiä.

–Taksijärjestelmää kehitettäessä on toki syytä pohtia myös sitä, onko taksien hinnoittelu nykyisellään liian korkea, Mäkelä ja Kopra toteavat medialle lähettämässään tiedotteessa.

–Kansainvälisesti vertailtaessa meillä on hinnat ihan kohtuulliset, mutta kun välimatkat meillä on pitkiä, moni pitää niitä henkilökohtaisesti korkeana, Mäkelä sanoo.