Kovan kritiikin ja mainostajakadon kohteeksi joutunut videopalvelu YouTube aloittaa sisältönsä nykyistä järjestelmällisemmän seurannan.

Tivin mukaan YouTuben toimitusjohtaja Susan Wojcicki kertoo, että palvelu aikoo kiinnittää entistä tarkempaa huomiota siihen, minkälaista aineistoa sen kautta levitetään. Sisällön seulontaan palkataan lisää silmäpareja niin, että työssä olevien ihmisten määrä kasvaa yli 10 000 ensi vuoden aikana.

– Olen nähnyt läheltä, että YouTuben avoimuudella voi olla huolestuttavakin puolensa. Jotkut käyttävät sitä harhaanjohtamiseen, manipulointiin, ahdisteluun ja jopa vahingoittamiseen, hän toteaa.

Ikävillä puolilla Wojcicki viittaa esimerkiksi terrorismiin ja lasten hyväksikäyttöön. Tällainen sisältö on saanut jopa merkittäviä mainostajia vetäytymään YouTubesta, jolle tämä tietysti on kova paikka – palveluhan elää mainostuotoilla.

Wojcicki kertoo, että tämän vuoden kesäkuun jälkeen YouTubesta on poistettu yli 150 000 videota. Ongelmia tuottavat esimerkiksi viime aikoina esillä olleet lastenohjelmilta näyttävät lapsille sopimattomat, muun muassa väkivaltaa sisältävät videot.

Lähde: Tivi