Sunnuntai 21.10.2018

Tarinankertoja villitsee vaatteillaan

Jaa artikkeli:
Luotu: 
6.4.2008 11:37
  • Kuva: Lilli Earl / Uusi Suomi
    Kuva
    Antti Asplund.
  • Kuva: Lilli Earl / Uusi Suomi
    Kuva
    Antti Asplund(vas.) ja Meri Karppanen.

Suunnittelija Antti Asplund avasi liikkeensä Helsingissä muutama viikko sitten. Liikkeen nimi vaihtuu aina uusimman malliston mukaan. Ennen joulua se oli Darkroom, tällä hetkellä Asplundin liikkeellä on kevätkokoelmaa paremmin kuvaava nimi Greenhouse.

Asplundin liikettä ja Asplundia itseään on vaikea lokeroida. Hän on suunnittelija olemalla tarinankertoja, joka puvustaa tarinoitaan. Hän on tummien sävyjen ystävä olematta synkkä. Asplund luo draamaa sortumatta ylidramaattisuuteen. Hän on intohimoinen työnsä suhteen tyrkyttämättä sitä. Asplundin ympärillä tapahtuu ilman, että hänen tarvitsee tehdä mitään. Hänet on huomattu ja hänestä puhutaan.

- Tässä ei ole kyse muodista. Pysyttelen kaukana trendiajattelusta. Monet tulevat liikkeeseeni kuin taidegalleriaan, sanoo Asplund itse.

Antti Asplundin suunnittelemat vaatteet syntyvät hänen ja hänen lapsuudenystävänsä Jarkko Kutilaisen luomien tarinoiden sivutuotteena. Tarinoiden henkilöt asuvat kaupungissa nimeltä A Town.

A Townissa on raatihuone, hautaustoimisto, kasvihuone, postitoimisto, kasino ja koulu. Kokoelmaa suunnitellessaan Asplund kuljeskelee kaupunkina kaduilla tarkkailemassa sen mystisiä hahmoja. Vaateet konkretisoituvat Asplundin liikekumppanin ja Darkroomin toimitusjohtajan Meri Karppasen käsissä.

- Yhteistyömme on hyvin hedelmällistä ja helppoa, kertoo Karppanen

Asplundin mielikuvitus on sitä luokkaa, että sellaisen soisi kaikille lapsille. Hän näkee mielenkiintoisia asioita kaikkialla, rakastaa puhua ja analysoida. Aika on hänelle yhdentekevä käsite. Tämän päivän lasten valmiiksi pureskeltu elämä mielikuvituksettomine televisio-ohjelmineen ja itsekseen leikkivine leluineen ovat Asplundin mielestä surullinen juttu.

Antti leikki paljon yksin ollessaan pieni. Hän oli laiha ja kadehti naapurin tytön täyttä vaatekaappia. Antin itsensä oli vaikea löytää vaatteita jotka eivät olisi pudonneet päältä. Kouluun hän meni päivä toisensa jälkeen samat farkut jalassa, mutta kotona kokeilunhalu pääsi valloilleen verhojen ja kankaiden parissa. Vanhemmat suhtautuivat Antin roolileikkeihin ymmärtäväisesti.

- Olen leikkinyt hautajaisia kolmevuotiaasta saakka ja sen vuoksi halusin toteuttaa ensimmäisessä mallistossani hautajaisvaateideoitani. Moni sai silloin sen käsityksen että olen synkkä ja käytän vain mustaa väriä. Näin ei kuitenkaan aina ole. Värivalinnat ovat aina niihin liittyvistä tarinoista riippuvia ja mallistokohtaisia.

Antti myöntää kuitenkin, että musta väri on hyvin voimallinen.

- Rakastan myös symboleja. Ristiä olen kantanut aina. Kun jonkin päälle pannaan risti, se kumoaa kaiken.

Kevään mallisto Poisongardens on esimerkki valoisammasta suunnittelusta.

- Sen tarina sijoittuu A Townin hiljaisemmalle kujalle, jolla sijaitsee kasvihuone. Tarinassa on kolme henkilöä: hiljainen puutarhuri, rukoilijasirkka ja humalakasvi. Puutarhuri on ikuinen odottaja - hän kirjoittaa kirjeitä, joihin ei koskaan vastata, Asplund kertoo.

Poisongarden-malliston vaatteet ovat herkkiä ja eteerisiä. Niissä on yksinkertaista mystistä kauneutta, jonka luulisi uppoavan todella hyvin juuri japanilaisiin. Asplundin vaatteita myydäänkin New Yorkin ja Tukholman lisäksi myös Japanissa.

Muotiasiantuntijat ovat jo useampaan otteeseen todenneet Asplundin olevan muodin tuleva huippunimi.

- En kuitenkaan korosta suomalaisuuttani. Se on vanhanaikaista muotimaailmassa eikä sillä ole enää merkitystä näinä päivinä. Ruotsalaiset vaatteet myyvät paremmin ulkomailla koska he eivät takerru ruotsalaisuuteensa. Meillä olisi heiltä opittavaa tämän suhteen, sanoo Asplund.

Jaa artikkeli:

Kommentit