Sunnuntai 20.1.2019

Pornolehtiä tarjolla Raamattuja vastaan Helsingin ytimessä

Jaa artikkeli:
Luotu: 
28.5.2010 17:18
Päivitetty: 
28.5.2010 17:21
  • Kuva: evl.fi
    Kuva
    Haluatko tuoretta luettavaa Raamatun tilalle? Tule Kolmen sepän aukiolle ensi perjantaina.

Helsingin Vapaa-ajattelijat järjestävät viikon päästä perjantaina 4. päivä kesäkuuta tempauksen, jossa uskonnollista kirjallisuutta vaihdetaan pornolehtiin.

Vaihdettavaksi kelpaavat tapahtuman kutsun mukaan Raamatut, Koraanit sekä muut "pyhät" kirjat. Lisäksi vastaan otetaan kaikenlaista uskonnollista kirjallisuutta ja lehtiä. Vaihdossa saadut kirjat otetaan hyötykäyttöön jätepaperina.

Tempauksen tavoitteena on arvostella erityisesti kristinuskon ja islamin seksuaalikielteisyyttä ja tuoda esiin tervehenkinen vaihtoehto uskonnolliselle kirjallisuudelle.

- Maailma olisi rennompi ja mukavampi paikka, jos ihmiset vaihtaisivat "pyhät" kirjansa pornoon", sanoo Tommi Paalanen Helsingin Vapaa-ajattelijoista.

Tempauksen järjestää Helsingin Vapaa-ajattelijat, ja sitä ovat tukemassa Seksualistin päiväkirja -blogi, Hustler sekä Jallu.

Tempauksen tapahtumapaikkana on Kolmen sepän aukio Helsingissä ja se alkaa perjantain 4.6. klo 14:00.

Katso tapahtuman kutsua Facebookissa.

 

Jaa artikkeli:

Kommentit

Vieras

millä tavalla tämä on tuputtamista??? aivan vapaaehtoinen "tilaisuus" on, toisin kuin jehovat ja muut jotka kiertelee kotiovilla.

Tai kristinuskon tuputus, kun joka puolella sitäkin, tv, radio, lehdet, netti, kirjat jne... ja sekö EI ole tuputusta??????!

faktari

Meilläpäin törmää hihhuleihin tuon tuostakin. Ovella käydään oikein lasten kanssa, jottei vaan kehtaisi sanoa suoraan. Yhtään ateistia ei ole kylläkään käynyt ovikelloa soittelemassa.

Pornoa ei tarvitse vastaanottaa eikä niistä erämaiden korkeajännityksistä luopua. Tuskin kukaan hihhuli sinne tuleekaan kirjansa kanssa, mutta uskonnosta välinpitämättömiä--vaikka ehkä kirkkoon kuuluviakin--tuo voi saada liikkeelle mielenkiinnosta ja viihdearvon takia.

Kirkkohan siinä voittaa, kun epäsopiva aines siirtyy muualle. Usko puhdistuu ja voidaan taas vetää suitset tiukemmalle ja suu messingille.

MikkoLahti

... ja mielekkään elämäntarkoituksen puuttumisesta.

Joutava pornopelleilykampanja kumisee tyhjyyttä ja turhuutta. Se ilmentää turhautuneiden jumalattomien epätoivoa ja voimattomuutta antaa ihmissieluille kestäviä vastauksia elämän peruskysymyksiin, niin että ne kantaisivat kuoleman rajan ylitse.

Pornopelleily näyttää olevan kömpelö jatke jumalattomien epäonnistuneelle bussikampanjalle.

Sinäkin lukija, tarvitset parannuksen tekemistä kansallisesta moraalirappiostas. ks http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=237668
Kuitenkin uuspakana, Raamatun elävä Jumala itkee pikimustan sydämesi syntejä ja rauhatonta vaellustasi ja ohikiitävän elämäsi tarkoituksettomuutta.Josta kärsit ylpeytesi tähden.

Eikä pahoinvointiasi poista tai helpotusta rauhattomuuteesi tuo avioeroja ja syntikuolemaa lisäävät pornokampanjasi tai muutkaan pahat tekosi.
Vaan Jumalan rauhan saat Herrasi eteen nöyrtymällä.
Hän, joka tuomitseee ihmiset vanhurskaasti jo täällä ajassa ja kerran kirkkaudessa, muistaa laupeutensa syntisiä kohtaan. Laupeuden Jumala haluaisi antaa rauhansa jokaiselle levottomalle sielulle. Sinullekin kovapäinen syntinen ja elämän tarkoitusta vailla oleva jumalaton.

Tämäkin pornopelleily vain lisää rauhatonta pahoinvointiasi ja aiheuttaa ihmetteleviä kysymyksiä mediahuomiota halajavien ateistien pahoinvoinnista. "Sillä jumalattomilla ei ole rauhaa ",sanoo Herra.

Onhan selvää, että ilman Raamatun Jumalan antamaa elämän tarkoitusta ja Pyhän Hengen johdatusta ajallisessa elämässä,miljoonat Jeesus-uskovat olisivat yhtä epätoivoisia kuin sinä. Hekin olisivat yksinäisyydestä ja rauhattomuudestä kärsiviä ja nuoren oriin lailla levottomasti lihanhimossaan teutaroivia uuspakanoita.

Turha sinun ahdistunut homo sapiens, on potkia Herran tutkainta vastaan.
Paras kuolemattomalle sielullesi olisi kun tunnustaisit veriruskeat syntisi ja pyytäisit elävää Jeesusta armon antajaksi.

Silloin pääsisit vapaaksi tyhjän elämäsi tarkoituksettomuudesta kun tunnistamattoman ylpeytesi,kuolemanpelkosi ja rauhattomuutesi tähden usein koet liukuvasi mustaan aukkoon bittiavaruudessa."Sillä jumalattomilla ei ole rauhaa,"sanoo Herra

Lohdutuksen sana. Et ole yksin täällä pelokas uuspakana. Valkeuden Jumala rakastaa sinua ja haluaa pestä pikimustan sydämesi puhtaaksi Karitsan verellä."He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä",ilmoittaa Jumala helvetistä pelastuneista taivaan kansalaisista,ks. Ilm. 7:14

Kaikkivaltias haluaa pelastaa sinut helvetistä, ks. Ilm. 20:11-15, jota kohden olet matkalla syntiesi tähden.
Sillä eihän sinulla ole ainoastaan joitakin tekosyntejä tunnollasi. Vaan näinä lopunaikoina koko rauhaton elämäntapasi ja syntinen vaelluksesi ovat mätää hedelmää tuottava; maata, merta ja ilmaa saastuttava ja tulikivijärveen johtava,ks. Matt. 13:40-42.

Siksi elävä Jeesus kehottaa sinua kääntymään kuoleman tieltäsi:"Kääntykää,että teidän syntinne pyyhittäisiin pois ja että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista."

Mikko Lahti
saarnaaja
http://www.pp.kpnet.fi/mila

MikkoLahti

Katsohan eksynyt ateisti tai skeptikko, voit kyseenalaistaa Jumalan niin monta kertaa kuin haluat.

Mutta se ei elävää Herraa tyhjäksi tee. Eikä sitä että laupeuden Jumala etsii langenneita syntisiä ja todistaa monella tavalla olemassaolostaan,ks..

http://www.ksml.fi/mielipide/keskustelu/kun-jumala-todistaa-olemassaolos...

Herra etsii vääriä todistajia, jotka puhuvat pahaa lähimmäisistään. Kateellisia, jotka pistävät heikkoja lähimmäisiään sanansa miekalla. Ahneita, jotka etsivät väärää voittoa katoavan maailman rikkauksista.Ateismiin eksyneitä väärän rauhan etsijöitä,jotka omalla voimallaan yrittävät rakentaa elämästään paratiisia Saatanan hallussa olevaan maailmaan.

Pelkureita,jotka netissä käyvät tekaistujen ja alati vaihtuvien nimimerkkien takaa omalla
nimellään kirjoittavien kimppuun. Näitä sivistyksen huntuun pukeutuneita totuuden torvia, jotka ovat kalkilla valkaistujen hautojen kaltaisia.

Sinua, ainoan leiviskäsi maahan kätkenyttä surutonta syntistä , ks Matt.25:14-32, laupeuden Jumala etsii. Herramme odottaa sinulta totisen parannuksen tekemistä.
Tuhlaajapojan esittämää vilpitöntä tunnustusta:”Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi."

Ehkä sinä tuhlaajapoika tai tytär, kuten ns. seksinostolain puolesta äänestänyt ja raskaaseen Jumalanpilkkaan syyllistynyt kansanedustaja, nouset lokaisesta synnin liejusta. Ehkäpä juuri sinä käännyt takaisin kuoleman tieltäsi ja palaat elävän Jumalan luokse?

Silloin sinua odottava Isä järjestää uudestisyntymisesi kunniaksi suuren tervetuliaisjuhlan,ks.Luuk.15.

faktari

Kuinka moni kirkkoon kuuluvista mahtaa tuonkaan allekirjoittaa? Kyllä sääliksi käy.

Evoluutio on aukottomasti todistettu fakta, ja vaikkei se itsessään selitä elämän syntyä, niin se selittää ainakin sen, ettemme ole lähtöisin kahden ihmisen perheen keskinäisestä sikiämisestä. Syntikäsitys on todella ahdistava taakka jo muutenkin rasittuneille ihmisille, ja tuollaisen paasaaminen on jo häiriintynyttä.

Vieras

Vai niin olisi.
Itse en kuulu kirkkoon, mutta tuo "vapaa-ajattelijat" tuntuu olevan ihan yhtä "haitallinen" organisaatio kuin mikä tahansa muu uskonto. Fanaattinen ateismi ei ole sekään hyväksi.
Todella säälittävää toimintaa.

Santerinpaluu

Fanaattisuus ja loppumaton usko omaan asiaan on tietenkin "pahasta", mutta haiskahtaa taas perinteiseltä suomalaiselta asenteelta, jossa pitää kulkea juuri siellä mihin lait ohjaavat ja yleinen mielipide on puolella. Ei saa olla tosissaan oikeastaan mitään mieltä, ainakaan valtavirran näkemysten ulkopuolelta. 5miljonaaa nöyrää lammasta kävelee vain keskitiellä, koska sillon "välttyy monilta ongelmilta"

Vieras

Ihan totta! Mielestäni ateistien pitäisi ennemmin kerätä pornoa (etenkin homopornoa) poltettavaksi ja jakaa Raamattuja. Ateisteillahan ei ole Jumalan sanalle käyttöä, joten voisivat avuliaasti jakaa sitä muille. Pitäisi säätää laki, joka velvoittaa ateistiksi tunnustautuvan kiertämään ovelta ovelle jakamassa Raamattuja, että tulisi tehtyä sen synnissä elämisen lisäksi jotain hyödyllistäkin. Samalla voisivat kerätä pois Koraaneja ja vallallaolevan Raamatuntulkinnan vastaisia tiedekirjoja. Moni suomalainenkin tiedostaa, että kasvihuoneilmiö on täyttä puppua.

Suomessa on uskonnonvapaus, joten tällaiset uskontokriittiset tempaukset pitäisi kieltää. Mitä hyötyä niistä muutenkaan on? Eiväthän ateistit usko mihinkään, joten olisivat hiljaa. Ei se ole ateisteilta pois, jos vaikka kävisikin niin, että yhteiskunta alkaa uskonnollistua, ehkäisy, abortit ja homous kielletään samoin kuin kasvihuoneilmiö ja muu tiedehömppäkin ja lopulta ateistit kivitetään Jumalanpilkasta. Eiväthän ateistit edes usko helvettiin, ja kaikki kuolevat muutenkin, joten mitä sen on väliä? Siellä helvetissä se vasta alkaa todella harmittaa, kun eivät olleet Jessen puolella. Kuoleman jälkeisessä elämässä pärjää ennen kaikkea suhteilla, joten kuolemaa edeltävä elämä kannattaa käyttää kyseisen suhteen kehittämiseen. Yhdysvalloissa on havaittu, että tämä onnistuu parhaiten tukemalla suuryhtiöiden välittömiä taloudellisia etuja kansalaisten edut uhraten ja pitkän aikavälin ongelmat unohtaen. Siihen suuntaan Suomessakin pitäisi siis edetä ennen kuin kommunismista suuttunut Jumala tappaa meidät kaikki trombilla!

Vieras

Anteeksi nyt vaan kauheesti mutta jos olen ateisti enkä usko jumalaan enkä helvettiin niin eipä se helvetillä pelottelu paljon tehoa..Sillon kun olen kuollut ja kuopattu niin en enää mistään mitään tiedä enkä mitään tunne.Jos joku helvetti on olemassa niin se on sitten tämä maanpäällinen paikka.
Mitenniin se ei olisi ateisteilta pois jos yhteiskunta uskonnollistuu ja sillon kiellettäis abortti,ehkäisy,homous jne?Jos ne säännöt koskis myös ateisteja niin kyllä se on heiltä pois.Miksi uskontokriittiset tempaukset pitäisi kieltää mutta ateistit pitäisi pakottaa jakamaan jotain raamattuja?Ei se sillon ole mitään uskonnonvapautta!

Käpälämäen tarkkailija

Lainaus suoraan Raamatusta:

Neito: Nouse, pohjatuuli, tule, etelätuuli! Puhalla minun puutarhaani, niin balsamin tuoksu leviää ja armaani tulee puutarhaansa nauttimaan sen hedelmistä!
Mies: Rakkaani, kihlattuni! Minä tulen puutarhaani ja poimin mirhani ja balsamini, avaan hunajakennoni ja syön hunajan, juon viinini ja maitoni.
Muut: Syökää, ystävät! Juokaa ja juopukaa, rakastavaiset!

AI NIIN JOO. Kuvat puuttuvat nykyihmiseltä. Mutta onpas tuo Raamatun teksti muuten ihan hirrrrrveän seksikielteistä...

Agnostikko

Vapaa-ajattelijat ovat tämän päivän hihhuleita. He tyrkyttävät näyttävästi omaa ja mielestään ainoaa oikeaa näkemystä nykyään. Vapaa-ajattelijoihin törmää ihan jatkuvasti ja joka paikassa. Toisaalta siitä on varmaan kymmenkunta vuotta kun mulle on uskontoa tyrkytetty näkyvästi.

Jumalton

Johtunee siitä, että jumalaa ei ole, ja vaikka suurin osa sen tiedostaa niin ei uskalla sitä itselleen hyväksyä. Siksi on tärkeää saada ihmiset tajuamaan. Tottahan on, että jumala on satua.

Vai oletko agnstikko vielä odottavalla kannalla, että jumala kohta ilmestyy?

Fireal

Kuulisin mielelläni perusteluita sille, miksi ateismi on yhtä haitallista kun uskonnot? Mitä on fanaattinen ateismi ja miten se eroaa normaalista ateismista? Ja mitä kummallista siinä on, että A täyttämässä maailmassa B asiaan uskovat kapinoivat tavoillaan?

Jake

Kommentoisin tähän esittämällä vastakysymyksen: mikä tekee uskonnoista haitallisia?

Tutkimusten mukaan uskovat ihmiset ovat keskimäärin onnellisempia ja elävät pidempään. Kirkot ovat kautta historian tehneet merkittävää diakonista työtä lähiyhteisöissä ja olleet muun muassa kehitysavun uranuurtajia. Oman kokemukseni mukaan 98 % uskonnollisista ihmisistä on fiksuja, tasapainoisia ja onnellisia eikä yritä myydä uskontoa kenelläkään - usko tulee muuten luonnollisella tavalla elämässä esille. Ja turha nostaa esille kliseita naispapeista, homoista eikä varsinkaan ristiretkistä, nuo kommentit ovat yhtä vakuuttavia ja älyllisesti epärehellisiä kuin sanoa että suomalaiset ovat humalassa aamusta iltaan. [Ja yhtä hyvin voisin sanoa, että ateismin nimissä (Stalin, Hitler ja Mao) on tapettu aivan huomattavasti enemmän ihmisiä kuin uskontojen takia, mutta enpä sano, sillä mitäpä tuo kertoisi itse ateisteista.]

Minusta kaikilla on oikeus elämänkatsomukseensa. Kuitenkin siinä vaiheessa kun ateismi saa tällaisia fanaattisia muotoja, voidaan puhua jo jonkinlaisesta uskonnosta, johon kuuluu aatteen levittäminen muille. Ateismi on loppujen lopuksi yhtä heikoilla kantimilla kuin uskovakaan: kumpikaan ei voi todistaa Jumalaa todeksi tai taruksi. Siksi ateismissakin on kyse elämänkatsomuksesta, vaikka monet ateistit väittävät elävänsä ilman katsomuksia. Viimeistään siinä vaiheessa kun omaa ateistista elämänkatsomusta lähdetään oikein julistamaan uuden uskonnon merkit täyttyvät.

Vieras

>Kommentoisin tähän esittämällä vastakysymyksen: mikä tekee uskonnoista haitallisia?

Esimerkiksi se, että aikuiset ihmiset joilla on mielikuvitusystäviä ovat perustavanlaatuisesti pelottava ajatus. Varsinkin, kun tällaisia harhoja kokevat ihmiset voivat olla esimerkiksi vastuullisissa johtotehtävissä.

>Tutkimusten mukaan uskovat ihmiset ovat keskimäärin onnellisempia ja elävät pidempään.

Tutkimusten mukaan uskovaiset käyttävät "tutkimusten mukaan" -tyylisiä sanontoja aina ilman ainuttakaan lähdeviitettä ja vain pönkittääkseen omaa kantaansa. Tutkimusviitteet esimerkiksi siihen, että jumal-harhat liittyvät aivojen sähkökemiallisiin reaktioihin ja ovat hallittavissa lääkityksellä he sivuuttavat.

>Kirkot ovat kautta historian tehneet merkittävää diakonista työtä lähiyhteisöissä ja olleet muun muassa kehitysavun uranuurtajia.

Suomen luterilainen kirkko tekee jok'ikinen herran vuosi satojen miljoonien eurojen voitot ja sillä on likvidiä (käteiseen verrattavaa) omaisuutta miljardikaupalla. Jos kirkkoa kiinnostaisi auttaa ihmisiä he voisivat vaikka majoittaa jokaisen suomen asunnottoman. Vaikka osaan niistä tuhansista vuokra-asunnoista joita kirkko omistaa ja vuokraa täyteen markkinahintaan.

>Oman kokemukseni mukaan 98 % uskonnollisista ihmisistä on fiksuja, tasapainoisia ja onnellisia eikä yritä myydä uskontoa kenelläkään - usko tulee muuten luonnollisella tavalla elämässä esille.

Oman kokemukseni mukaan 98 % uskonnollisista ihmisistä uskovat mielikuvitusolentoihin ja täten täyttävät harhaisen ihmisen tunnusmerkit. Heidät tulisi viedä psykologiseen hoitoon.

>Ja turha nostaa esille kliseita naispapeista, homoista eikä varsinkaan ristiretkistä, nuo kommentit ovat yhtä vakuuttavia ja älyllisesti epärehellisiä kuin sanoa että suomalaiset ovat humalassa aamusta iltaan.

Hyvä on, en mainitse sitä, että raamatut ja koraanit käskevät tappaa vääräuskoisia, homoja, ennustajia, väärinä päivinä töitä tekeviä ja ties mitä muuta.

>Minusta kaikilla on oikeus elämänkatsomukseensa. Kuitenkin siinä vaiheessa kun ateismi saa tällaisia fanaattisia muotoja, voidaan puhua jo jonkinlaisesta uskonnosta, johon kuuluu aatteen levittäminen muille.

Uskovaiset häiriköivät tavallisten ihmisten arkea joka ikinen päivä. Kun vapaa-ajattelijat järjestävät keskimäärin kerran tai kaksi vuodessa jonkin tapauksen kyseessä on "fanaattinen ateismin muoto"? Mitä sitten uskovaisten aatteenlevitystoiminta on, "ultrafanatismia"?

>Ateismi on loppujen lopuksi yhtä heikoilla kantimilla kuin uskovakaan: kumpikaan ei voi todistaa Jumalaa todeksi tai taruksi.

Täten loogisin ja rationaalisin vaihtoehto on olla uskomatta jumalaan, koska todisteita ei ole. Ihan yhtä loogista ja rationaalista on olla uskomatta menninkäisiin, keijuihin ja lohikäärmeisiin. Ja vaikka Skepsis RY järjestäisikin kerran vuodessa emme usko lohikäärmeisiin -päivän Senaatintorilla, kyse ei silti ole uskonnosta tai fanatismista. Paitsi tietysti lohikäärme-uskovaisten mukaan.

>Siksi ateismissakin on kyse elämänkatsomuksesta, vaikka monet ateistit väittävät elävänsä ilman katsomuksia. Viimeistään siinä vaiheessa kun omaa ateistista elämänkatsomusta lähdetään oikein julistamaan uuden uskonnon merkit täyttyvät.

Ateismi on yhtä paljon uskonto mitä postimerkkien keräilemättömyys on harrastus.

???

Jotenkin tulee mieleen, että siellä on nyt kalikka osunut siihen malliin, että koira on älähtänyt.

Näyttää olevan, että ateistit ovat niitä, joilla menee se herne kaikkein syvimmälle sinne sieraimeen, jos heidän uskontoaan "kritisoi".

Käpälämäen tarkkailija

Olen jo aikaisemminkin tällä palstalla kertonut, että elämäni hurmoshenkisin saarnatilaisuus, mihin olen koskaan päätynyt oli kun eräs taannoinen Tampereen Vapaa-ajattelijoiden puheenjohtaja yritti käännyttää kaikki Skepsiksen luentotilaisuuteen saapuneet omaan uskontoonsa (siis käytännössä jonkinlaiseen taistolaiseen ateismiin). Ystävämme nimimerkki Vieraan paatos hakkaa mennen tullen tämänpäivän perusluterilaisten pappien saarnat!

Mila F

... että tämän suuntauksen - ovatko nyt sitten vapaa-ajattelijoita - edustajat tarjoavat pelastusta vain meille ev.luteille. Mielestäni heidän tulisi pelastaa myös ortodoksit ja islamistit. Missä viipyvät eroaortodokseista.fi ja irtiislamista.fi tukiasemat ja kampanjat?

Jake

En tiedä missä piireissä olet pyörinyt kun sinulla on noin negatiivinen kuva uskonnollisista ihmisistä.

Oletko miettinyt, että länsimainen tiede, kulttuuri tai yhteiskunta ei olisi koskaan tullut nykyisenkaltaiseksi, ellei sen taustalla olisi ollut kristillisten arvojen pohjalla toimivia ihmisiä. Muutamia esimerkkejä: Blaise Pascal, J-S Bach, da Vinci tai M.L. King. Kristillisyys on rakentanut länsimaailmasta sellaisen kuin se nyt on, hyväksyt sitä tai et. Lisäksi se, että (kuten mainitsit) yritysten johdossa toimii kristittyjä - joiden ainoana arvona EI ole tehokkuus ja voiton tavoittelu vaan toisen ihmisen arvostaminen ihmisenä - ei voi olla kovin haitallinen asia tälle yhteiskunnalle.

Kristillinen usko on kovin kaukana keijukaisista tai yläilmoissa leijumisesta. Usko ei ole järjen hylkäämistä, vaan kaukana siitä. Raamatussa on paljon vaikeita kohtia, mutta joka tapauksessa se on myös todistus Jeesuksen elämisestä maailman päällä. Ja samasta todistavat myös neutraalit historialliset tutkimukset. Sitä voi pohtia, että miksi köyhät apostolit aikoinaan olisivat henkeään uhaten ja vankiloita koluten lähteneet levittämään jotain sellaista, mikä on puhdasta tarua. Minulle ateistin maailmanselitys - se että olemme täällä pohtimassa näitä asioita ja etsimässä elämän tarkoitusta puhtaan sattuman takia ja että universumi on puhtaasta sattumasta asettunut täsmälleen sellaiseen tilaan, että täällä voi elää - on huomattavasti epäuskottavampi. Kristillinen usko ei ole aina helppo asia, mutta ainakin minulle se tarjoaa huomattavasti järkevämmän maailmankuvan kuin ateismi. Silti: usko ei pohjimmiltaan ole tietoa vaan luottamusta. Uskoon voi päätyä järjen avulla, mutta uskossa voi pysyä vain jos myöntää, ettei voi tietää asioita varmasti vaan joutuu luottamaan tunteeseensa Jumalan olemassaolosta.

Väite että uskonnolliset ihmiset häiriköivät muiden elämää on totaalisen absurdi. Annapa muutama esimerkki tästä. Jos kerran vuodessa törmään traktaatteja jakavaan kristittyyn tai ovella koputtavaan mormoniin, on tämä kovin kaukana häiriköinnistä, kun miettii kuinka paljon muiden (ei-uskonnollisten) aatteiden nimissä tehdään julistustyötä. Mielestäni ateistit meluavat ja häiriköivät huomattavasti enemmän, kun katsot vaikkapa netin keskustelupalstoja. Mielestäni kristittyjen kanssa ongelma on pikemmin siitä, että uskosta ei puhuta luontevalla tavalla elämässä ilman mitään myyntipuheita. Usein ollaan hiljaa, jolloin ainoaksi kuvaksi kristityistä jää kerran vuodessa lappuja jakavat marginaalikristityt. Näin hiljaiset kristityt jäävät muilta tuntemattomiksi.

Mainitsit että kirkot ovat rahansaalistajia. Kuitenkin kirkko on olemassa ensisijaisesti hengellistä työtä varten ja toissijaisesti diakonista työtä varten. Kirkko ei ole sosiaalivirasto vaan uskonnollinen yhteisö. Se että krikko tekee myös hyvin tärkeää työtä (kirkot muun muassa ruokkivat ympäri Suomea kymmeniä tuhansia työttömiä; soppajonot kasvavat, mutta kirkko huolehtii, kun kukaan muu ei), on ennen kaikkea uskon osoitus ja toki hyvin tärkeää sellaisenaan.

En väitä että kristityt olisivat lähellekään täydellisiä eikä kirkko tekisi virheitä, mutta kerropa huviksesi, mitä HYVÄÄ ateistit ovat tälle yhteiskunnalle tehneet? Varmasti monet ateistit ovat yksilöinä tehneet paljonkin hyvää muille ihmisille ja tälle yhteiskunnallöe, mutta totuus on ettei ateismi tarjoa mitään kovin kestävää arvopohjaa tälle yhteiskunnalle. Usein ateistit tietämättäänkin jatkavat kristillisten arvojen soveltamista, sillä he elävät tyhjiössä, jossa eivät muualta löydä näitä arvoja. Näin ateistitkaan eivät koskaan pysty elämään täysin uskonnottomassa tai epäkristillisessä maailmassa - tai jos pystyvät, niin siinä maailmassa ainoina arvoina ovat individualismi ja oman edun tavoittelu.

Minä en kuitenkaan haluaisi jatkaa tällaista vastakkainasettelua. Ateistit saavat vapaasti olla uskomatta mutta toivoisin heiltä myös kunnioitusta niitä kohtaan jotka uskovat. Kyllä täällä on tilaa molemmille. Mutta niin kauan kuin ateistien puolelta tulee agressiivista hyökkäystä haluan myös olla puolustamassa omaa maailmankatsomustani.

Vieras

Vielä pari lisäkommenttia vastaukseesi.

"Tutkimusten mukaan uskovaiset käyttävät "tutkimusten mukaan" -tyylisiä sanontoja aina ilman ainuttakaan lähdeviitettä ja vain pönkittääkseen omaa kantaansa. Tutkimusviitteet esimerkiksi siihen, että jumal-harhat liittyvät aivojen sähkökemiallisiin reaktioihin ja ovat hallittavissa lääkityksellä he sivuuttavat."

Tässä yksi lähteistä, kun kerran pyysit: http://www.cinews.ie/article.php?artid=5314

Käyttämäsi sana Jumal-harhat tuo mieleeni lähinnä kaatumiskokoukset ja jotkin karismaattiset tapahtumat, joihin liittyy paljon tunteita. Se on vain marginaalinen osa uskonnollista elämää. Suurimmalle osalle uskovista arki ei ole missään ilmoissa leijumista tai harhojen näkemistä, vaan tavallista elämää, Raamatun lukemista ja yhdessä rukoilemista ilman sen suurempia tunnevyöryjä. Toki karismaattisia ilmiöitäkin näkyy. Kerran näin uskonnollisessa tapahtumassa naisen puhuvan kielillä; kielitaidoton suomalainen nainen puhui vierasta kieltä, jonka eräs paikalla ollut afrikkalainen tunnisti aivan ymmärrettäväksi swahiliksi. Sitä voi miettiä, että luoko "sähkökemialliset reaktiot" ihmisen suuhun swahilin kielisiä virkkeitä. Harvapa tuollaista tarinaa haluaisi päästäänkään keksiä - kristityn asema on sen verran ahtaalla nyky-yhteiskunnassa, ettei uskonnollista harhaa ole järkeä valheella ylläpitää.

"Ateismi on yhtä paljon uskonto mitä postimerkkien keräilemättömyys on harrastus."

Tämä on kestämätön lausahdus. Eivät ne jotka eivät harrasta postimerkkejä julista agressiivisesti toimintaansa ja yritä kaikin tavoin vastustaa niitä jotka postimerkkejä harrastavat. Ateismi on nykyään organisoitunutta ja määrätietoista toimintaa, jonka edustajat yrittävät vakuuttaa muut elämänkatsomuksestaan.

Nykytiede ei osaa vieläkään sanoa, mikä käytännössä johti alkuräjähdykseen tai mitä oli sitä ennen. Tiede osaa kyllä selittää maailman synnyn tapahtumat, mutta ei alkuunpanevaa voimaa. Jos uskoo, että alkuräjähdys vain lähti "jostain" ja tässä me olemme nyt, niin kyllä siinäkin on aika paljon uskosta kyse. Siinä joutuu myöntämään, että tieto ei riitä. Kun tietoa ei ole, jää jäljelle vain usko. Kukin uskoo mihin tahtoo, joku "mysteeriin", joku toinen persoonalliseen Jumalaan.

faktari

Haitallisiksi koetuille asioille nousee mitä todennäköisimmin vastavoima. Koska uskontoa on maailma täynnä, niin ei se ole kovin ihmeellistä kohdata aktiivista vastustusta.

Jos uskonto olisikin yksityisasia ja sitä voisi käydä hakemassa tarpeeseensa, niin ei siinä mitään. Mutta pakkosyöttö on törkeää, kuten myös yrittäjien yhteisöverotus, vaikkei kirkko merkitsisi näille yhtään mitään. Nyky-yhteiskunnassa uskonnot ovat tärkeissä rooleissa päätöksenteossa eivätkä niiden hedelmät ole kaikille erityisen maukkaita.

Ei kannata ihmetellä päivänselviä juttuja.

tooorment

Tuosta linkistä sain itse käsityksen, että uskonnon voisi karkeasti sanottuna vaihtaa suklaan syömiseen, tai käytännössä kirkossa käynnin terapiaan tai kylpyläviikonloppuun. :P

Eli: uskovan ruusuisessa maailmassa on niin iloista, että stressi katoaa. Tai sitten luontaisesti huolettomat ovat herkempiä tulemaan uskoon.

Vieras

>mutta näin pöyristyttäviä muotoja se ei vielä ole saanut. Huhhuh, kuinkahan alas ihmisen on mahdollista henkisesti vajota?

Kyllä, sananvapaus, uskonnonvapaus ja vapaa yhteiskunta ovat todellisia saatanan kätyreitä. Kaikkien Suomen uskovaisten on syytä käydä barrikadeille, tehdä vallankaappaus ja muuttaa Suomi kristilliseksi teokratiaksi!

parviainen

"Tempauksen tavoitteena on arvostella erityisesti kristinuskon ja islamin seksuaalikielteisyyttä ja tuoda esiin tervehenkinen vaihtoehto uskonnolliselle kirjallisuudelle."

Mitä tervehenkistä on pornolehdissä? Oliko tuota tempausta järjestämässä montakin naista? Epäilen.

Vieras

Tämäkö (länsimainen) maailma on liian hengellinen ja seksuaalisesti rajoittunut? Paljasta pintaa kaikkialla, nuorten yliseksuaalisuutta ja pedofiliaa sun muuta pursuaa joka tuutista! Ja nämä "ajattelusta vapaat" yksilöt kuvittelevat että lisäämällä pornoa maailma paranee? Harvoin on tyhmempää kuultu. Kivaa että pikkupojilla hauskaa, ja saavat uhmaiässä itseään toteuttaa tälläisillä tempauksilla... hihihi.

Mielisairaitten riehunta kuvottaa

Vai hienoja perinteitä? Huh! Järjestään vapaitten kansainväliset perinteet ovat syvääkin syvemmällä. Olemme onnekkaita, koska Suomessa ei sentään ole ateistit päässeet teloittamaan konekivääreillä miljoonittain ihmisiä uskonnon harjoittamisen takia. Sekös porno-heikäläisiä harmittaa. Siksi pornojakelun ajankohtakin on valittu huolella: Mannerheimin syntymäpäiväksi ja uusien ylioppilaitten lakittajaisten aaton "kunniaksi".

Ateisti

Kuulkaa! Vajaa-ajattelijat halusivat muutama vuosi sitten hävittää jopa oman kustannusyhtiönsä ateistiset, vapaa-ajatukselliset ja humanistiset kirjat. Heidän entinen, aiheetta poispotkittu järjestösihteerinsä Janne Vainio riensi sitten kirjojen ja roskakorin väliin. Ainakin osa kirjoista saatiin pelastetuksi. Niitä myydään muiden toimesta edelleen.

Sen jälkeen vapaa-ajattelijat alkoivat tuhota omaa kustannusyhtiötään (Kustannus Oy Vapaa Ajattelija Ab), joka aiemmin toimi hyvin ja tuotti voittoakin. Ateistit ovat vastustaneet kustannustoiminnan tuhoamista ja siitä on kirjoitettu monta juttua http://www.ateistit.fi/uutiset/index.html

Vieras

Mikäs nyt on? Ottaako sinua noin paljon päähän, että PAT potkittiin pois Vapaa-ajattelijain liitosta? Itsepä sen petasitte.

Olet muuten harvinaisen negatiivinen henkilö. Ja kaiken lisäksi valehtelet ja solvaat minkä kerkiät. Koko tuo sinun sivustosi on valheita täynnä.

Anssi_Jokela

Tämä tempaus on vähän kuin yhdistetään teekkarihuumori, uskonnolliseksi muuttuva uskonnoton fanatismi ja kykenemättömyys kunnioittaa toisten ihmisten vakaumusta.

Tavoitteena on saada paikalle suuttuneita uskovaisia.

Ei tätä voi katsoa kuin surullisena. Paha mieli tulee ja se on varmasti ollut tavoitteenakin.

Kyllä tässä mennään uskontorauhan rikkomisen puolelle.

mitra

Ihminen loi jumalan omaksi kuvakseen: suvaitsematon, seksistinen, homofobinen ja väkivaltainen.

Jos jumala on olemassa, niin on vaikea kuvitella hänen olevan pikkusieluinen egoisti, joka närkästyy oman luomuksensa toimimattomuudesta omasta näkövinkkelistään. Esinahat ja siemennesteet ovat paikoin tärkeämpiä kuin tämän luomat elävät olennot.

Samoin tietyt kansat voi Raamatun mukaan vapaasti tuhota ja näiden naiset ottaa "omaan käyttöön". Tämäkö nyt on sitä hyvää sanomaa, jonka puolesta kannattaa meuhkata?

Hammer

Raamatun mukaan Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mutta ihminen pilaantui syntiinlakeamuksen seurauksena. Kyse on ymmärtääkseni siitä että ihminen ei enää tahtonut olla Jumalan tahdolle tottelevainen eikä ymmärtänyt kuka hänelle on antanut kaiken.

Syntiinlakeamusta seurasi ero Jumalasta ja siten myös täydellisestä hyvästä tiedosta. Me olemme täällä maailmassa ikään kuin "to be deleted" -kansiossa kelvottomiksi havaittuna, mutta Jeesus mahdollisti palaamisen takaisin, kuoleman vallan alta elämään, Isän luokse.

Room. 10:4 "Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo."

Gal. 3:23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.

Ef. 2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.

faktari

Leikkaa/liimaa on varmaan ihan hauskaa puuhaa. Ainakin lastentarhaikäisistämme.

Tuollainen lorujen kopsiminen ei todista asiaasi yhtään mitenkään. Kuten eivät muutkaan kehäpäätelmät. Ehkäpä tässä hyödynnetään vanhaa intialaista sanontaa: "jos ihmistä voi huijata, häntä pitää huijata."

TV-pappa

iskenyt ankara synnintunto ja Sanannälkä, kun ovat valmiita vaihtamaan vaikka viimeiset pornolehtensä hengelliseen kirjallisuuteen. Eikös jotakin luettavaa jaeta ihan rahati ja hinnati kaupunkien kadun kulmissakin. Ja seurakuntien työntekijöille voi aina suurimmassa hädässä vaikka soittaa. Ja rippisalaisuus estää vielä jopa pedofiilienkin paljastumasta.

P.H.

Itse olen lukenut viimeaikoina mm. Dawkinsin, Hitchensin ja Enqvistin ateistista tunnustuskirjallisuutta, jossa hurmahenki yhdistyy tieteen omien periaatteiden suurpiirteiseen unohtamiseen. Kelpaavatko nämä vaihdokkaiksi? Koska olen naimisissa, ottaisin pornolehden sijaan mieluummin vaikkapa Tekniikan maailman. Sen rentous ja mukavuus riittää.

Vieras

Hoh, komppaan jo aikasempiakin kommentteja.

Ensinnäkin: pornoteollisuushan tosiaan edustaa tervehenkistä seksuaalisuutta - not!

Toiseksi: Taas meuhkataan asioista ilman, että ensin otetaan niistä selvää. Kristinusko ei ole seksuaalikielteinen uskonto. Siinä päinvastoin muistutetaan siitä, että seksuaalisuus on upea ja arvokas lahja, jonka Jumala on ihmisille antanut. Toisin kun pornoteollisuudessa, siinä kylläkin muistutetaan myös ihmisen vastuusta itseään ja toisia kohtaan.

Vieras

Valitettavasti joudun antamaan Uuden Suomen toimitukselle kielteistä palautetta. Tämä uutinen on kritiikitön ja mainoksen kaltainen.

Vai mitä sanotte seuraavasta kuvatekstistä?

"Haluatko tuoretta luettavaa Raamatun tilalle? Tule Kolmen sepän aukiolle ensi perjantaina."

Pitäisikö minun lukea tästä, että Uusi Suomi erityisesti kannustaa Vapaa-ajattelijoiden tempausta? Vieläpä lehden nimellä, kun kirjoittajan nimeä ei mainita?

Silmiini särähti myös ilmaus 'hyötykäyttöön jätepaperina'. Tämä saa jutun näyttämään siltä, että Usari kertoo omana näkemyksenään, että Raamattujen paalaus uusiopaperiksi on niiden todellista hyötykäyttöä.

Vieras

Kävi vain mielessä, että onko kyseessä vain heteroseksuaaleille tarkotettuja henkisen nautinnon lehdyköitä, vain onko tilaisuudessa otettu huomioon seksuaalinen monimuotoisuus, taipuvaisuus sekä taiteellisuus.

Yhdynnän nautintoa voi harrastaa monella tavalla, mikä ei todellakaan ole sallittua yhdessäkään uskonnossa. Useimmiten tämä vielä johtaa suurempaan nautintoon ja mielikuvituksellisempaan seksielämään, tuottaen suurta rentoutta ja onnellisuuden tunnetta.

Ainakin joillekin.

Vieras

Ei vaikuta edes heteroseksuaaleille suunnatulta, vaan yksinomaan heteroille miehille suunnatulta jutulta. Bussikampanjassa oli tyyliä, tämä kampanja on tasan yhtä ahdansmielinen kuin kirkon avioliittokäsitys, vain heteroille, ja toinen puoli sitten vaikka islamista - vain miehille.

Missä on tosiaan vaihtoehdot muille? Aika köyhä perustelu koko vapaa-ajattelun kannalta olla seksuaalisestikin ahdasmielinen ja järjettömän stereotyyppinen. Mitä vapaata siinä on kenellekään muulle kuin heteromiehelle?

mitra

En voi välttää huomaamasta tietynlaista tyytyväistä hymistelyä tekstissäsi. Isot pojat tulee ja näyttää ateisteille närhen munat! Kun sanalliset argumentit loppuvat, niin esiin otetaan argumentum ad baculum, ja aletaan fyysinen kepitys.

Tässähän se ongelman ydin onkin. Pelolla on hallittu vuosituhannet ja samaa yritetään edelleen. Se miksi ateismia näkee nykyään enemmän, johtuu lähinnä vapaasta tiedonkulusta, ei välttämättä sen räjähdysmäisestä lisääntymisestä.

Dogmi ja demokratia ovat kehnoja vuodekumppaneita. Uskonnonvapauden varjolla yritetään vaientaa avointa keskustelua, johon kuuluu perinteisesti väittelykin.

Ray

Hyeenalla on tietysti tuo ajatus mielessa. Kysymys on silti naseva ja huumorintajuinen. Ja kuinkahan monta uskovaista tuo raamattuja?

Jää nähtäväksi. Veikkaan nollaa.

Huumorintajuttomuus on huono merkki kuten tempauksen pohja-ajatuskin.

mitra

Vaikka veljesi, oman äitisi poika, sinun oma poikasi tai tyttäresi, vaimosi, jota rakastat, tai paras ystäväsi salaa houkuttelisi sinua palvelemaan vieraita jumalia, joita sinä ja sinun esi-isäsi ette ole entuudestaan tunteneet, niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän ympärillänne maan äärestä toiseen, lähellä tai kaukana, älä suostu hänen ehdotukseensa äläkä kuuntele häntä. Älä sääli häntä, älä osoita hänelle armoa äläkä salaa hänen rikostaan, vaan surmaa hänet. Heitä itse ensimmäinen kivi, ja sinun perässäsi tulkoot kaikki muut. 5. Moos. 13:7-10.

Ylläolevan Raamattusitaatin mukaan kovempiakin keinoja saa käyttää, mutta ah ja voih!: maallinen laki rankaisee kirjoitusten suositusten toimeenpanosta.

Ehkäpä tällöin kaivataan hengellistä moottoripyöräkerhoakin.

eve_avolin

Kivitystuomio ei kuulu kristinuskoon, mutta Vanhan testamentin aikaan se oli käytössä oleva rangaistus. Jos muistat Vanhassa testamentissa on laki ja Uudessa testamenissa sovitus. Vasta Uusi testamentti tekee kristinuskosta kristinuskon ja pelkkä Vanha testamentti on juutalaisten kirja.

Sen sijaan muslimeille nuo kivitystuomiot lainrikkojille ja vääräuskoisille eivät ole muinaista historiaa vaan ihan tätä päivää. http://www.stefanus.fi/uutiset.html

mitra

Heh, tämä on ihan klassikko. Jotkut osat VT:stä kelpaavat, jotkut eivät. Kymmenen käskyä annettiin Moosekselle ja niitä pidetään edelleen pätevinä, joten Mooses oli siis "luottomies". Mooseksen ohjeet eivät siis kuitenkaan enää kelpaa? Jumalakin rauhoittui ja katosi näkyvistä?

Tässäpä Jeesuksen mietteitä:

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. (Matt. 5:17-18)

Tietysti muuttuva ajankuva pakottaa määräaikaistarkistuksiin ja korjauksiin, jos mielii pysyä öylätinsyrjässä kiinni. Luomistarinan mukaan alkuihmiset tekivät lapsia, jotka lisääntyivät keskenään(!), kunnes maa täyttyi. Evoluution valossa asiat ovat toisin eikä sovitusta tarvita, koska ei ole perisyntiäkään.

Olen siis synnitön, muttei tulisi mieleenkään heittää kiviä.

eve_avolin

Ilmeisesti sinua hämää englannin kielen kuvainnollinen käännös sanalle "alentua" eli "patronize". Mutta senkin ensimmäinen merkitys on tukea, kannustaa, suosia, suojella, avustaa, rohkaista. Enkös minä tätä juuri tehnyt?

TSV

En väitä olevani kielitietelijä, mutta sana "patronize"

"to exercise an arrogant condescension toward"

Eli vapaasti käyttää ylimielistä alentavaa jotain kohti.

Jos nyt sitten pohdin niin sana patron tarkoitaa eri asiaa kuten myös patronage.

Jos haluaisit rohkaista, kannustaa, suosia käyttäisit eri sanaa.

Mutta tällä ei ole mitään tekemistä koko keskustelun kanssa.

eve_avolin

Hyväntahtoisena tarkoituksenani oli kannustaa, mutta hän tulkitsi sen jostain syystä alentuvuudeksi, jollaista sanaa suomen kielessä harvoin käytetään, joten päättelin, että hän on oppinut sen englannista. Siispä etsin sille suomen kielen ensisijaista vastinetta, ja WSOY:n vastaus oli "1. tukea, kannustaa, suosia, suojella, avustaa tai rohkaista".

TSV

Ja uskon sinua koska niin siellä lukee ja se on virhe.
Eikä muuten ainoa virhe, mutta aika suuri.

(Netin lisäksi kävin otin vielä Oxford English Dictionaryn käteen).

Siellä on ilmeisesti sekoitettu sanat patronage ja johdettu sanaa patron väärin, en tosin kyllä tiedä miten koska kaikki sanakirjat ilmoittavat patronize:n olevan to "treat condescending"

Voit kyllä sanoa "He patronized a national youth sport" eli Hän oli kansallisen nuorisourheilun suojelija.

Ps. Netti sanakirjat alkavat olla sen verran hyviä, että vanhalla WSOYllä voi heittää vesilintua. :)

Hammer

Jeesuksen sanoista "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään". Hän puhuu tässä tietenkin _menneisyydestä_, eli siitä että siihen asti oli toimittu oikein.

Jeesus täytti eli suoritti täydellisesti Vanhan Testamentin lain ihmisten puolesta ja samalla määritteli Uuden Testamentin lain:

Matt. 22:37-40 ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat”.

Jumala pystyy antamaan sinulle tahdon ja voiman täyttää tämän UT:n lain! :-)

Matt. 19:24-26 "Ja vielä minä sanon teille: helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan. Kun opetuslapset sen kuulivat, hämmästyivät he kovin ja sanoivat: "Kuka sitten voi pelastua?" Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista"."

Mielestäni pornon katsominenkaan ei välttämättä ole itsessään syntiä, ellei se vähennä huomiota ja arvostusta aviopuolisoasi kohtaan. Sinähän et siinä tee kenenkään kanssa huorin! Interaktiivisuus muuttaisi asian täysin. Nainen on kaunis osa luomakuntaa ja tarkoitettu katseltavaksi, miehen iloksi. Huono asia on kuitenkin jos ostamalla pornografiaa tuet ihmiskauppaa tai orjuuttamista.

Room. 14:14 "Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää."

Ihana olla vapaa Jeesuksen seuraaja!

faktari

Tarina on sama iänikuinen pelastusjuttu, mikä on pyörinyt ympäri maailmaa eri aikoina eri kulttuureissa, ja paljon ennen kristinuskoa. Yhteisiä piirteitä ovat mm. syntyminen joulukuun 25. päivä (talvipäivän seisaus, jolloin aurinko "syntyy"), neitsytäiti, ristiinnaulitseminen, 12 opetuslasta (kuukausien määrä), kolmantena päivänä ylösnouseminen (aurinko pysyy 22.-25.12. välisenä aikana näennäisesti paikallaan eli on "kuollut"), jne.

Yhteistä näille uskonnoille on auringonpalvonta. Tutkipa varhaista kristillisyyttä, niin huomaat tämän teeman kaikkialla. Jeesuksesta on jopa kuvia auringonjumalana ratsamassa vaunuillaan.

Enpä usko että monella uskovaisella on uskallusta tehdä moista avoinmielistä tutkimusta. Ei tarvitse uskoa sokeasti, voi myös ottaa selvää. Lähteiksi voitte ottaa vaikkapa varhaisten kirkkoisien kommentteja, ajan historiakirjoja ja taiteen.

Käpälämäen tarkkailija

Jo Eesau oli valmis myymään esikoisoikeutensa yhdestä hernekeitosta. Useimmat nykypäivän luterilaiset kristityt ovat antaneet sen aivan ilmaiseksi. Kaikki eivät ole valmiita tekemään niin. En ole lainkaan tyytyväinen muslimien väkivaltaisesta tavasta puolustaa uskoaan, mutta ainakin he teoillaan osoittavat olevansa todella asiansa takana. Tätä jään usein kaipaamaan myös muilta asiaansa sitoutuneilta ihmisiltä. Se koskee myös ateisteja: Jos ateistin pitää kieltää Jumala niin kieltäkää sitten oikesti, eikä vain hiukan kaverien takia. Usein se käsi menee silti loppujen lopuksi ristiin kun tulee paikka, jossa oma voittamaton Minä ei enää selviydy ilman apua. Näin olen saanut lukea mm. monista sotienaikaisista tosikertomuksista.

mitra

Jos joku on jumalankieltäjä, niin silloinhan se tarkoittaa, että hän uskoo jumalan olevan olemassa, mutta kieltää tämän. Tällaisen henkilön on helppo kääntää kelkkansa ja ristiä kätensä. Se, että "poteroissa ei ole ateisteja" on varsin suurella todennäköisyydellä totta, koska ateisteja nyt on paljon vähemmän kuin (tapa)uskovaisia. Natsisotilaiden vyönsoljissa luki "Gott Mitt Uns" eli jumala kanssamme. Tavallisia kristittyjä hekin olivat.

On kuitenkin täysin eri asia olla uskomatta mihinkään jumaliin. En usko jumaliin tai demoneihin sen enempää kuin joulupukkiinkaan. Tämä tuntuu olevan monille uskovaisille täysin käsittämätön asia, joiden mielestä jokainen perustaa elämänsä johonkin epärationaaliseen uskoon.

Yhdestäkään jumalasta ei ole ensimmäistäkään todistetta, joten sinäkään et tiedä olevasi oikeassa. Zeus on ihan yhtä hyvä ehdokas jumalaksi, mutta olet päättänyt valita kotimaisen lähi-itäuskonnon, koska se oli helposti saatavilla. Todisteeksi ei luonnollisestikaan käy subjektiivinen kokemus, vaikka sitä aina todisteeksi yritetäänkin tarjota. Aivot pystyvät luomaan mitä erikoisimpia kokemuksia ihan kemiallisesti ja sähköisesti aktivoimalla.

Jos maahamme olisikin 1100-luvulla tuotu miekkojen voimalla Islam, niin sinäkin nyt "tietäisit" sen olevan se ainoa oikea uskonto. Ei siinä sen kummempaa taikaa ole. Druidit palvoivat Hesus-nimistä jumalaa jo aikoja ennen kristinuskoa. Uskonnon symboli oli risti ja Hesus ristiinnaulittiin.

Pelastustarinoita riittää jokaiselle haluavalle.

Vieras

Hieno tempaus. Pornolehdet tosin eivät anna sitä positiivisinta kuvaa seksistä, mutta ajatus on tärkein. Ihmiset ovat liian häpeileviä puhuakseen seksistä, ja uskontojen seksikielteisyys vain pahentaa asiaa. Maailma olisi parempi, jos seksistä voitaisiin puhua avoimemmin, ja kaiken maailma hihhulit eivät katsoisi asiakseen kieltää muita harrastamasta seksiä.

Vesimies

Vapaa ajattelijat vievät yhteisöään kohti tuhoa.
Se alkaa suvaitsemattomuuden lisääntymisellä, oman hyvän paremmuudentunteella,sitä ruokitaan ylläpitämällä ja levittämällä valheellista mielikuvaa ja kaikkea pahaa muista perinteisiä ja hyviä tapoja kunnioittavista yhteisöistä. Tämän matkan päämäärä on vääjäämättä paha konflikti uskonnollisten järjestöjen kanssa.
Niin kuin aina , niin myös tässäkin taistossa hyvä voittaa pahan ja pahoja ovat ateistit, vapaa-ajattelijat ja stalinistiset atakkilaiset.

inhorealisti

Otin sen verran selvää, että kyse on amerikkalaisten yliopistopoikien Teksasissa kampuksella järjestämän tempauksen apinoinnista. Eli ei mitään kovin omaperäistä ajattelua, ja selittääkin vallan hyvin, miksi ensimmäinen ajatukseni oli, että on tuokin typerää nulikkamaista touhua. Yksikään itseään kunnioittava nainen ei tuohon tapahtumaan osallistu.

Ei tarvitse olla minkään uskonnon edustaja tietääkseen, että maailma ei todellakaan ole parempi paikka kaupallisen pornon avulla kuin teksasilaisille ja mahdollisesti suomalaisille punaniskaäijille ja heidän keskenkasvuisille nulikoilleen. Naisena mieluummin asuisin vaikka mormonitemppelin vieressä kuin jonkin pornopaikan yläkerrassa.

Uusi_Uljas

Rohkea tempaus, nostan hattua. Veisin itsekin vastaavaa jätepaperia, jos omistaisin.

Ketään ei oletettavasti pakoteta vaihtoa tekemään. Tempaus toimii loistavana keskustelun herättelijänä. Suomi on kuitenkin vielä valtaosin kristitty maa. Itse kustakin riippunee onko tuo hyvä vai huono fakta.

Kukaan tuskin kohauttaisi olkapäätänsä jos Raamattuja jaettaisiin vastaavasti - kuten tehdäänkin huomattavasti useammin kuin tämän tyylisiä tempauksia.

Ateistina eläisin mielelläni suomatta ajatustakaan uskonnolle, ellei uskonto olisi niin dominoiva teema kaikkialla. Tällöin tarve vastaaville tempauksille on. Sekularismi - kirkon ja valtion erottaminen - on ainoa siedettävä tavoite.

Ateismi - kreikan sanasta atheos, tarkoittaen "elää ilman jumalia".

Hammer

"Sekularismi - kirkon ja valtion erottaminen - on ainoa siedettävä tavoite."

Kyllä tuo on mielestäni ollut myös Jeesuksen tavoite!

Mark. 12:17 "Jeesus sanoi heille: "Antakaa keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on". Ja he ihmettelivät häntä suuresti."

Raamattussa kerrotaan että jumalan valtakunta ei ole tästä maailmasta:

Joh. 18:36 "Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä"."

"Ateismi - kreikan sanasta atheos, tarkoittaen "elää ilman jumalia"."

Mutta vapaa-ajattelijaa ei ateistista saa tekemälläkään. Vapaa-ajattelija, ainakaan aatteensa nimen perusteella, ei kiellä Jumalan olemassaolon mahdollisuutta. Vapaa-ajattelijan luulisi kuuntelevan ateistia ahdasmielisenä hölmönä.

Omasta kokemuksestani Jeesuksen seuraajana jää aikaa ajatella enemmän :-). Kunnes vainot alkavat.

Joh. 15:19 "Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa."

Ainakin tiedän olevani turvassa siltä joka voi surmata paitsi ruumiin että sielun (Matt. 10:28)!

Haima Uusi-Kaarlepyy

Taas nähdään näissä kommenteissa konservatiivisten tapaluterilaisten ahdasmielisyys ja toiseuden tuomitseminen. Tässä tempauksessahan ei kenellekään tyrkytetä eikä tuputeta yhtään mitään, eikä kenenkään kotirauhaa tai uskonnonvapautta loukata mitenkään.

Hyvin monet naiset sattuvat tekemään pornotyötä aivan omasta valinnastaan, joten en ymmärrä kommentteja, joissa väitetään ettei yksikään nainen moiseen tempaukseen osallistuisi. Ja itse ainakin tunnen naisia, jotka myös kuluttavat pornoa siinä kuin miehetkin.

Ketä tämä nyt tarkalleen ottaen loukkaa ja miten?

valo

Tällä tepauksella loukataan monia joille raamattu tai koraani on tärkeä ja pyhä. Vaihtamalla uskonnollisia kirjoja pornoon vapaa-ajattelijat rinnastavat nämä kaksii toisiinsa, tai paremminkin he tuntuvat arvostavan tunnetusti korkeatasoisia pornojulkaisuja enemmän.

Tyrkyttäminen tapahtuu median kautta. Nykyaikana ei tuputtaminen ja tyrkyttäminen ei tapahdu enää pelkästään propakandaa käteen jakamalla. Nykyisiä tiedotuskanavia tulisikin osata käyttää harkiten ja vastuullisesti myös toisten ihmisten vapautta ajatella toisellalailla kunnioittaen.

Ahdasmielisyyttä on kuvitelma siitä, että on itse oikeassa ja tuomitsee jotka eivät ole samaa mieltä.

Haima Uusi-Kaarlepyy

"... paremminkin he tuntuvat arvostavan tunnetusti korkeatasoisia pornojulkaisuja enemmän."

No, niinpä tuntuvatkin. Mitäs pahaa siinä on? Et kai nyt tuomitse omastasi poikkeavaa arvomaailmaa ja toisten ihmisten henkilökohtaisia mieltymyksiä?

Entä ketä korkeatasoisten pornojulkaisujen arvostaminen loukkaa ja kenen uskonnonvapautta se rajoittaa?

Luterilainen kirkko tunkee silmille ja korville, vain hieman liioitellen joka päivä koko ajan. Aivan käsittämättömästä tunnustuksellisesta kouluopetuksesta lähtien. Kyllä ovat hyttysen ininää tykistökeskityksessä nämä vapaa-ajattelijoiden kampanjat ja tempaukset jos kirkon mediajulkisuuteen vertaa...

"Ahdasmielisyyttä on kuvitelma siitä, että on itse oikeassa ja tuomitsee jotka eivät ole samaa mieltä."

Aivan.

asa

En tuominnut toiseutta, vaan tuputtamisen. Tuputtaminen tapahtuu lehdistön välityksellä ja tulevassa tapahtumassa tiettävästi julkisella paikalla mainostamalla. Ateismin mainostaminen on aivan sama asia kuin esim. jehovan mainostaminem vaikka tapahtuisivat eri medioilla.

Uskonnollisen kirjallisuuden poiskerääminen julkisesti mainostetulla kampanjalla on aivan sama kuin uskonnollisen kirjallisuuden jakaminen julkisella kampanjalla mainostaen. Sama käänteisesti.

Hauskaa että eri mieltä oleva tuomitaan keksityin uskonnollisin perustein. :)

Vieras

Hyvin monia naisia ei siitäkään huolimatta kiinnosta tällainen ähräysporno, jota toiset naiset tekevät vapaaehtoisesti. Eikä siitä kiinnostu homot, tuskin lesbot, ei siis kukaan muu kuihn heteromies. Varsinaista moniarvoisuuden ylistystä tällainen. Jos sitten olisi lähdetty ajamaan muutakin kuin heteromiehen intressiä, tällä olisi muuta substanssia kuin olla aika kotikutoinen ja populistinen juttu.

TSV

Synkkää ja rankkaa.. vaatii liikaa pohtimista. Suuurin osa ei ymmärrä, en tiedä ymmärsinkö itsekään.

Voltaire olisi kevyempää ja helpommin uppoavaa :D

Samalla voisi lyödä muutaman helppolukuisen evoluutio-kirjan mukaan.

Htalk

En vaan ymmärrä että jos sitä ollaan niin vapaa-ajattelijaa, niin miksi ei voi antaa noi kristityt ja muslimit, you name it ajatella vapaasti.

Miksi kerätä jotain tiettyä kirjaa pois muilta? Vaikuttaa aika vähän vapaalta ajattelulta.

Vapaa ajattelijat toimii nyt samalla tavalla kuin osa uskovaisista, alkavat valjastaa uskomista omiin päämääriin eikä korosta niita arvoja joita eri uskontojen tastalla on. Noi uskontojen arvot sinänsä ovat yllättävän lähellä alunperin toisiaan.

Esim. USA, Israel ja Iran toimivat parhaansa mukaan valjastaakseen uskontoja omiin poliittisiin tarkoitusperiin... ja nää vapaa-ajattelijat ottaa nyt mallia...

Käsityölehtiä lukemalla se ajattelu vapautuu...? kun vie ensin raamatun tai koraanin kirjahyllystä näille vapaille ajattelijoille heh heh...

.

astroteologi

Mahtavaa! Harmittaa etten asu Helsingin lähellä, muuten lähtisi useampikin joutava nide Embo-materiaaliksi. Jos tempaus tehtäisiin toisin päin, niin sehän nähtäisiin suorastaan ylimaallisena toimintana; eikä tietenkään olisi minkään asian tyrkyttämistä.

Arvatenkin moni uskovainen kaipaa valoisaa keskiaikaa, jolloin sananvapautta ei ollut. Helppoa, kun oli valmiiksi annettu totuus eikä tarvinnut miettiä mitään itse.

Voi niitä aikoja!

Mikki Hiiri

"Tempauksen tavoitteena on arvostella erityisesti kristinuskon ja islamin seksuaalikielteisyyttä ja tuoda esiin tervehenkinen vaihtoehto uskonnolliselle kirjallisuudelle."

-voiko surkuhupaisampaa väitettä olla: ainakaan itse en tiedä yhtään uskonnollista kirjaa jossa olisi yhtä paljon seksiä ja erotiikkaa kuin Raamatussa. Olikohan se Raamatun 1. vai toisella sivulla kun mainittiin, että "ja Adam yhtyi vaimoonsa Eevaan ja tämä synnytti pojan". Luuleeko joku, että tässä on jostain kosmisesta vertauksesta kyse, kyllä siinä ihan sitä miehistä elintä käytetään sen varsinaisessa tarkoituksessa. Muutenkin Raamattu pursuaa seksiä: muistatte varmaan, että esim. Paavali kehottaa aviopareja yhdyntään. Arvostelu on kivaa mutta sillä kannattaa olla todellisuuspohja...

mattikani

Taidat lukea itsesi samaan joukkoon keskiaikaisten paavien ja vaikkapa Stalinin kanssa. Hehän tuntuivat olleen sitä mieltä, että Raamattu on pelottava kirja ja siis hävitettävä. Lienetkö samaa mieltä myös samasta syystä?
Ota vastaan Jeesuksen julistama armon sanoma, niin ei tarvitse pelätä!

viihdettä vai valhetta

Tämän tempauksen keksijät eivät ole vielä kasvaneet aikuiseen miehuuteen vaan jääneet seksuaalisuudeltaan pikkupoikien asteelle.

Porno ei ole normaalia seksuaalisuutta! Normaalin seksuaalisuuden perusta on sitoutuminen ja rakkaus... tunnesuhde. Usein nämä pornomiehet eivät kykene normaaliin seksisuhteesen naisen kanssa ja kiihottumaan kumppanistaan. Kiihottuminen tapahtuu ensin pornon parissa. Olen keskustellut naisten kanssa, jotka ovat eläneet tällaisten miesten kanssa. Kukaan normaali nainen ei sellaiseen suhteeseen jää. Tosin molemmat voivat olla kipeitä ja silloin kai homma toimii. Tunnesuhde naisen kanssa onkin vaativampi juttu, ehdotan psykoterapiaa näille Vapaa-ajattelijoille, että pääsisitte nauttimaan normaalista seksuaalisuudesta.

Kristitty

Ei Raamattu ole seksuaalikielteinen. Tämä on pelkkää vapaa-ajattelijoiden propagendaa. Tässä ote Raamatun Laulujen laulu -kirjan alusta: "Neito: Suudelkoon hän minua, antakoon suudelmiaan! Ihanampaa kuin viini on sinun rakkautesi, ihana on voiteittesi tuoksu! Sinun nimesikin tiukkuu parhainta öljyä, siksi neidot sinua rakastavat. Ota minua kädestä, juostaan! Vie minut taloosi, kuningas, vie minut huoneeseesi! Tule, iloitaan ja riemuitaan! Rakkautesi on ihanampaa kuin viini."

Tosi seikka on kuitenkin se, että Raamatun opetus hillitsee ihmisessä olevaa seksuaalisuuden repivää voimaa ja pitää sen aisoissa. Jos seksuaalisuutta ei hillitä, niin seurauksena on useinkin avioeroja, hyljättyjä lapsia, sukupuolitauteja, addiktiota, ihmiskauppaa, lapsiseksiä, jne. Nämä kaikki ovat negatiivisia ilmoiöitä ja on hyvä, jos Raamattu pitää ne kurissa kristityn kohdalla. Jos kristittynä haluaisin harrastaa avioliiton ulkopuolista seksiä, niin on hyvä, että Raamattu kieltää sen. Se olisi väärin puolisoani kohtaan, enhän haluaisi puolisonikaan tekevän sitä minulle. Raamattu kieltää loukkaamasta puolisoni. Jos minä siitä angstaan, niin vika on ehkä enemmän minussa?

Vapaa ajattelijat tuputtavat omaa maailmankuvaansa, mutta eivät tyydy siihen, vaan hyökkäävät toisten maailmankuvaa vastaan. Mitä tekemistä vapaa-ajattelijalla ja Raamatun ettisillä ohjeilla on toistensa kanssa? Eiväthän he edes usko koko teokseen. He eläkööt niinkuin haluavat ja antakoon minun elää niinkuin itse haluan. En minä vaadi vapaa-ajattelijaa tai keskivertoluterilaista luopumaan pornolehdistä. Raamatun seksuaalieettisillä ohjeilla on melko vähän vaikutusta nyky-yhteiskunnassa.

Suomi on vapaa maa, täällä on tilaa ateisteilla ja pitää olla tilaa myös uskoville. Tilaa on pornolehdille mutta pitää olla tilaa myös Raamatulle.

Moniarvoisessa yhteiskunnassa on tilaa pitää olla myös kristillisyydelle, vaikka vapaa-ajattelijat haluasivatkin sitä vapautta aktiivisesti kaventaa.

Pauli J Ojala

http://www.helsinki.fi/~pjojala/Vapaa-ajattelijat.htm

Vapaa-ajattelijoiden moguli Richard Dawkins ja sovinismi eivät itse asiassa ole mitenkään odd bedfellows. On hieman kiusallista, että yhteiskuntamme virallinen pohjavire on fundie-evolutionismi näistä piirteistään huolimatta. Otan pari esimerkkiä evolutionismin sovinismista ja rasismista oppihistorian valossa:
"By its rounded apex and less developed posterior lobe, the Negro brain resembles that of our children, and by the protruberance of the parietal lobe, that of our females?assign to the Negro brain a place by the side of that of a white child? the female European skull resembles much more the Negro skull than that of the European male"
"The grown-up Negro partakes, as regards his intellectual faculties, of the nature of the child, the female, and the senile white... Some tribes have founded states, possessing a peculiar organization; but, as to the rest, we may boldly assert that the whole race has, neither in past nor in the present, performed anything tending to the progress of humanity or worthy of preservation". Vogt, C. (1864). Lectures on Man. Longman, Green, Longman, and Roberts, London. p. 172-192. Professor of Natural History at the University of Geneva.

Malthusin oppilaan Charlien syyntakeettomuudesta on takeet. Eihän 1800-luvun Englanti ollut juuri yhtään luokkayhteiskunta, eihän? Eiväthän 12-vuotiaat tytöt tehneet kuin 120-tuntista työviikkoa. Köyhälistön lapset kun sai paitsi hyväksikäyttää, heidät piti myös tappaa, etteivät lisääntyneet. Eugeniikka-sanan laati Darwinin serkku SIR Francis Galton, rotuhygienian klassikossaan Hereditary Genious. Kirjassa Galton rehvasteli avoimesti oman sukunsa ansioilla. Vahvemman laki. Evolutionismin pahin olemassaolon taistelu käydään paraikaa pörssimaailmassa finassikriisissä. Olemassaolon taistelun dogmi oikeuttaa relanderimaiset soneroinnit ilman pumppaamiseksi niin pörsseihin kuin megalomaanisiin lainatakuisiinkin. Ikuinen talouskasvu ja kestävä kehitys uskotellaan biologisen kehitysuskon nimissä. Mutta luonnontieteellisesti teoria on crackpot. Havainnot kertovat rappeutumisesta ja katastrofeista luonnonhistoriassa. Lisää lainauksia Vapaa-ajattelusta ja sovinismista täältä: http://www.helsinki.fi/~pjojala/Sitaatit.htm

Teol.yo.

Mistä lähtien seksi ja Raamattu ovat olleet toisiaan kumoavia asioita? Kyllä tässä on nyt sisällöt, käsitteet ja merkitykset vapaa-ajattelijoilla aika hukassa. Raamattu on erittäin seksimyönteinen kirja, eikä seksuaalisuutta ole luotu ainoastaan lisääntymistä varten. Fanaattinen (äärilleen mennyt) suhtautuminen paitsi uskontoihin myös seksiin on omituista ja epämiellyttävää ja yhtä lailla haitallista.

Murmur

Loistava tempaus. Minusta on ihana lukea näitä ahdasmielisiä kommentteja. On niin suloisen tyydyttävää nähdä miten uskovaisen henkinen arvomaailma murenee ympäriltä. Ei siksi että haluaisin uskovaisille yleisesti pahaa oloa, ainoastaan niille jotka eivät osaa pitää uskonnottomien arvomaailmaa yhdenvertaisena.

mitra

Juurikin näin. Minusta näyttää siltä, että moni mukauskovainen yrittää matkustaa pummilla paratiisiin. Todellinen maksuhan tulisi hyvän sanoman (tm) elämisestä, ei kirkollisverosta.

Se että usko näkyy kunkin elämässä "omalla tavallaan" on näppärää sanojen vääntelyä. Kaikki tuntemistani tapauskovaisista vieroksuvat ajatusta uskossa olemisesta, puhumattakaan sen julkisesta tunnustamisesta.

Tuohon taitaa olla syynä se, että he "uskovat" johonkin minkä tietävät olevan satua ja häpeävät sitä.

TSV

Todella hauskaa nauraa näillä "fanaatti ateistit" jutuille, mielestäni todella hauska tempaus!

Luulette oikeasti näiden olevan fanaattisia? Hehän pistävät homman juuri niin pilaksi ja naurettavaksi kuin uskontojen jutut ovat (nojoo vesi viiniksi ja vetten päällä kävely oli kyllä aika kova juttu, ei tule ainakaan hukuttua).

Täältä löytyy kyllä tosikkoa porukkaa kun eivät tajua edes kuinka hyvä vitsi tämä on.

Vieras

vapaa-ajattelijat eivät ole fanaattisia eikä mitään...
kuulostavatko seuraavat nimet tutuilta: hitler, mao,mussolini,stalin,lenin.

olivatpa he kommareita tai vinosilmiä tai mitä vain niin he ovat tunnustautuneet olevansa ateisteja.

tosin eivät jakaneet pornoa vaan tapattivat vain pari heppua. mutta jostain on kai näidenkin idioottien lähdettävä liikenteeseen

Vieras

Onkohan tuo vakaumuksen kunnioittamisen etujoukko miettinyt loppuun asti painotuotteiden vaihtotempauksensa mahdollisia seurauksia - itselleen? Evankelis-luterilainen enemmistö on tunnetusti välinpitämätön uskonasioissa, mutta Profeetan pojilta voi pian saada mitä tilaa ja sitä porukkaa löytyy ihan tarpeeksi jo Helsingin keskustasta. Paikka ja aika moskeijan ilmoitustaululle!

agnostikko-ateisti-satanisti-budhisti-panomies-joogi

Kamasutra hengellinen tuotos joka on kaiken pornon äiti. Kotona voi normaali ihminen uskovainenkin harrastaa seksiä toisen kanssa. Näköjään vapaa-ajattelijat on yksinäisiä runkkareita joiden kumppanina oman käden ohella on joku lehti. Rakentavampaa olisi vaikka tutustua uskonnoliseen kirjallisuuteen. Säälittävää. Ajatus siitä että ateistit yleisesti olisivat jotenkin rationaalisia ja järkeviä ajattelijoita meni kyllä tämän ajatuksen mukana.

puutarhamies

Mielestäni ateismi on henkimaailmanselityksenä uskonto muiden joukossa. Uskonnottomuus tarkoittaa eri asiaa, enemmänkin yksityisnäkemystä.

Tämä kirjallisuustempaus näyttää silmissäni ihan tavalliselta käännytystyöltä. Ideatiimi oli päättänyt päästää uskon höyryä pihalle valaisemaan lähimmäisiään.

Intomielisiä uskovaisia käännyttäjiä tuntuu riittävän kiusaksi moneen paikkaan. Viime aikoina olen jostain syystä törmännyt moneen. Yleensä he ovat ahdistuneita lahkon johtajien mukaisia kirjanoppineita.

Silti tempaus oli tervetullut mielenilmaus ja värin tuoja ummehtuneeseen julistusvalikoimaamme. Hyvä vastaus tavalliselle uskonnon tuputtamiselle.

Vieras

http://www.finlex.fi/fi/laki/

-------------------------------------------------------------------------------

10 § (24.7.1998/563)
Uskonrauhan rikkominen

Joka

1) julkisesti pilkkaa Jumalaa tai loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa (267/1922) tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä, tai

2) meluamalla, uhkaavalla käyttäytymisellään tai muuten häiritsee jumalanpalvelusta, kirkollista toimitusta, muuta sellaista uskonnonharjoitusta taikka hautaustilaisuutta,

on tuomittava uskonrauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

-------------------------------------------------------------------------------

20 § (24.7.1998/563)
Sukupuolisiveellisyyttä loukkaava markkinointi

Joka ansiotarkoituksessa

1) luovuttaa 15 vuotta nuoremmalle,

2) asettaa julkisesti yleisön nähtäville,

3) toimittaa toiselle tämän suostumuksetta tai

4) yleistä pahennusta herättävällä tavalla julkisesti ilmoituksessa, esitteessä tai julisteessa tai muulla tavoin mainostaen tarjoaa myytäväksi tai esittelee

kuvan, kuvatallenteen tai esineen, joka sukupuolisiveellisyyttä loukkaavana on omiaan herättämään yleistä pahennusta, on tuomittava sukupuolisiveellisyyttä loukkaavasta markkinoinnista sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Sukupuolisiveellisyyttä loukkaavasta markkinoinnista tuomitaan myös se, joka 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetulla tavalla tarjoaa myytäväksi tai esittelee tekstiä tai ääntä sisältävän tallenteen, joka sukupuolisiveellisyyttä loukkaavana on omiaan herättämään yleistä pahennusta.

Haima Uusi-Kaarlepyy

Kenen uskonrauhaa tässä nyt rikotaan ja miten? Kenellekään ei tuputeta yhtikäs mitään, eikä ketään yritetä käännyttää mihinkään. Aivan yksinkertaisesti ihmisille, joilla on jossain pölyä keräämässä nippu heille tarpeetonta paperia tarjotaan tilalle ajanvietettä. Ketä kohtaan tämä nyt on väärin..?

Vieras

Tämän täytyy olla pila, mutta tosi huono sellainen.
Tässä nyt ainakin näkee sen, missä ko. tempauksen järjestäjillä jotakin liikkuu, jos liikkuu: ei ainakaan korvien välissä, vaan jalkojen!

Vieras

Loistava ajatus.

Pornolehtien ohessa/sijasta voisi jakaa myös kondomeja ja abortti-informaatiota. Informaatiota ehkäisystä ja aborteista voisi jakaa useilla kielillä.

Mihin voi lähettää rahaa jumalattoman turvallisen ja vastuullisen panon edistämisrahastoon?

Rakastakaa lapsianne - älkää tehkö niitä enempää kuin jaksatte ruokkia!

J_Skippari

Mahtavia kommentteja täällä ihmisiltä jotka eivät selvästikään tiedä tai tajua mitään koko asiasta. Silloinhan ne voimakkaimmat tuomiot tulevat kun ei ymmärretä tai tiedetä mistä puhutaan. Vaparit ovat ääriliike ja fanaattinen hörhölahko :) Olen itse vaparien jäsen ja seurannut tämän erimielisten järjestön keskinäistä keskustelua jo vuosia. Voin kertoa teille jotka täällä heittelette näitä kulttiteorioitanne, että ne kuulostavat kovin oudoilta minulle. Oma mielipiteeni on, että ainoa asia joka Vapareita yhdistää on se, että heillä ei ole uskoa mihinkään taikaolentoon tahi jumalaan ja he ajavat vastaavanlaisten ihmisten vähemistön etuja. Satuihin ja satuolentoihin vaparit suhtautuvat kriittisesti. Muuten vaparit ovat erimieltä miltei kaikesta, koska heillä ei ole mitään yhdistävää tekijää. Jonkin asian puuttuminen elämästä kun ei ole mitenkään kauhean yhdistävä tekijä. Eiväthän esim ne ihmiset joilla ei ole syöpää tunne mitään maagista linkkiä keskenään tahi ole samaa mieltä mistään. Olkaa siis huoleti, fanaattiset fundamentalisti militantti hörhö ateistit eivät uhkaa teitä.. vai onko jonkun ovelle joskus pimpottanut ateisti tai vapari haluten tulla sisälle tuputtamaan ilkeitä valheitaan (joulupukkia ei ole) teille? Kun luin jutun tästä tempauksesta säikähdin hieman, koska porno ja uskonto ovat molemmat tabuja ja tavis ihmiset eivät niitä selvästikään pysty järkevästi käsittelemään vaan nostavat kauhean hälyn. Kun luin perustelut tempaukselle aloin suhtautumaan positiivisemmin, ja kun luin täältä kommentteja muuttui mielipiteeni kokonaan tämän tempauksen puolelle. Vaikka pornossa olisikin negatiivisia puolia, kertovat täällä olevat kommentit tämän tempauksen tarpeellisuudesta. Keino on kyllä raju ensisilmäyksellä. Sokeitahan kaikki kuitenkin ovat kun raamattua ei ole kokokaan kielletty sen sisältämien kauheuksien takia. Pornolehdet ovat naurettavat viatonta materiaalia pyhiin kirjoihin verrattuna. Kuitenkin tämä näyttää herättävän todella voimakkaita vastustavia mielipiteitä! Miksiköhän? Ai niin ei saa olla ilkeä ja arvostella uskontoja, ja pornohan on pahasta, niinhän se vain on ja pitää olla, Aamen! ... anteeksi vapaista ajatuksistani ja rauhaa & rakkautta kaikille, -J

J_Skippari

Huomioitavaa on muuten se, että muslimeja pidetään usein kiihkomielisempinä kuin meidän omia kristittyjämme. Muslimithan polttavat lippuja ja tekevät tappouhkauksia uutisissamme harva se päivä. No taisipa kuitenkin joku rakastavista omistamme toivoa täällä melkein jo kampanjan järjestäjien kuolemaa. Rakastavan jumalan lähettämä salama kun ei tuhoaisi vain pöytää vaan tappaisi varmasti myös ympärillä olijoita. Pitää varoa mitä toivoo jos oikeasti uskoo moisiin taikavoimiin. Jos jumala muuten iskisi salamalla, vetäisi se teidän mieliksenne kyllä ateistit hiljaisiksi. Samalla se myös todistaisi jumalanne todella sairaaksi olennoksi tässä pahassa maailmassa. Pedofiili papit saavat käyttää hyväkseen lapsia vuosikymmeniä kirkon suojissa ympäri kristikuntaa ja jumala ei tee mitään, mutta lähettäisi salaman tällaisen tempauksen takia? Oikeasti sellaiseksiko te jumalanne ja tämän maailman kuvittelette?

Hitler, Stalin, Ateimismi linkkejä ja syytöksiä heittelevien olisi hyvä varoa sanojaan, jos tuolle tiellä lähdetään niin häviö on varma. Jos uskontoa tai sen puuttumista aletaan linkata tuolla tavoin, voidaan huoletta linkata kaikki uskovaisten maiden sodat uskontojen syyksi, mikä ei tietenkään ole totta. Lisäksi Ateismin nimeen on tuskin koskaan kauheasti sotia sodittu, joka moista väittää on pahasti hakoteillä. Jumalien nimeen on kyllä taisteluissa huudettu kautta ihmishistorian. Joten ei lähdetä tuolle polulle. ... -J

ps. entä jos muinaiset Egyptiläiset olivatkin oikeassa?

Käpälämäen tarkkailija

Niitähän tällainen otsikko vetää puoleensa kuin sonta kärpäsiä. Ja ennenkuin heität kovin isolla kivellä niin tunnustan, että on tuolla jo pari kertaa minunkin mielipiteeni... Mutta varsinainen asiani siis oli, että vaikea on erottaa fundamentalistia toisesta. Jos kauempaa kuuntelisi tuotakin huutoa ja näkisi tuon käsien huitomisen määrän niin luulisi, että joku hihhuli se siellä taas yrittää käännyttää kansaa tuhon tieltä. Tai vaihtoehtoisesti joku kiertävä torikauppias yrittää saada emännät ostamaan uutta pesuainetta : )

Ateisti

J. Skippari kirjoitti, että vajaa-ajattelijain hörhölahkossa ollaan erimielisiä lähes kaikesta. Totta. Tietysti myös siitä, saako yleensä olla eri mieltä, ollaan erimielisiä. Imagofasistit eivät salli eri mieltä olemista, koska imago on tärkein ja he ovat sen ylimpiä vartijoita. Sananvapauden kannattajat taas sallivat erimielisyyden.

Helsingin vajarien hallituksessa oltiin sielläkin erimielisiä 4.6. toteutettavasta tempauksesta vaihtaa Raamattuja, Koraaneja ym. "pyhiä" kirjoja seksilehtiin. Vastaan oli vanhaa kukkosmielistä valtaa edustava Esa Yliposki. Myös tyhjää äänestettiin.

Vajariliiton keskustelupalsta Kinatorilla seksiteema on kiihottanut hörhöt huutelemaan kiivaasti kaikkiin pöytiin. No, mahtuuhan maailmaan mölinää.