Keskiviikko 23.5.2018

Arvio: Angry Birds 2 pelastaa pahasti pöhöttyneen lintuparven

Jaa artikkeli:
Luotu: 
31.7.2015 14:56
  • Kuva: Uusi Suomi
    Kuva
    Angry Birds 2 on hyvä peli, joka saattaa pelastaa ylipöhöttyneen brändin.
|

Rovion tällä viikolla julkaisema Angry Birds 2 –peli palaa pelisarjan juurille tavalla, joka on ainoa oikea ratkaisu. Peli pelastaa vihaiset linnut viime vuosien paisuneelta ylikaupallisuudelta ja brändihopotukselta. Uusi peli on yksinkertaisesti hyvä, yksinkertaisen viihdyttävä casual-peli.

Arvioimme uutuuden tuoreeltaan.

Pelinä Angry Birds 2 on tismalleen sama kuin Rovion aiemmat lintupelit. Pelaaja ampuu lintuja ritsalla tavoitteenaan tuottaa vahinkoa maastossa kurkkiville sioille. Kun siat on tuhottu, lasketaan pisteet ja pelaaja pääsee seuraavaan kenttään.

Simppeli peli-idea on tuttu lukuisista muista fysiikkapähkinäpeleistä ennen ja jälkeen alkuperäisen Angry Birdsin. Se, miksi Rovio onnistui alkuperäisellään, perustui söpöihin hahmoihin ja pelattavuuteen.

Kakkososassa erityisesti pelattavuuteen on kiinnitetty huomiota. Peli on erittäin helppo oppia, eikä pelissä ole turhia elementtejä: viritä ritsa, tähtää ja päästä irti. Lapsi ja aikuinen oppii logiikan helposti.

Angry Birds 2 on kaunis peli. Hieno kuvitus oli odotettavissa yritykseltä, jonka pääasiallinen tulonlähde on lintujen ympärille rakennettu universumi ja oheistuotteet. Silti kaunis ja sulava grafiikka pääsee yllättämään.

Erityiskiitos kuuluu lintujen ja sikojen ilmeiden ympärille rakennetuille pienille animaatioille. Siat pelkäävät, linnut uhkaavat. Ohi ammuttaessa ivallinen röhnötys samaan aikaan huvittaa ja ärsyttää. Pienillä eleillä luotu jännite on ehkä parasta tunnelmaa, mitä mobiilipeleissä tällä hetkellä löytyy.

Itse peli on hiottu nyt sulavammaksi kuin aiemmissa osissa. Varsinkin ensimmäisten parinkymmenen kentän pelaa läpi huomaamattaan.

Hyvä parannus aiempiin osiin verrattuna on se, että kentät rakentuvat kakkososassa satunnaisista rakennelmista. Tämä lisää uudelleenpelattavuutta, kun samoihin kenttiin voi palata. Myös ennätyspisteitä hamuavat pelaajat välttyvät aiempien osien typerältä millimetrintarkalta toistolta.

Toinen pelikokemukseen vaikuttava tekijä on moniosaiset kentät ja ammuslintujen muutettu logiikka.

Pelaajalla on käytössään vain yksi kutakin lintutyyppiä. Ampumajärjestyksen saa valita. Takomalla riittävästi pisteitä lintuja saa takaisin, mutta vaikkapa viisiosaisessa kentässä lintujen käyttöön tulee jo kiinnittää huomiota. Tämä lisää pienen, tervetulleen taktisen elementin peliin.

Pelin oppimis- ja vaikeuskäyrä ovat sopusuhdassa. Ensimmäisten parinkymmenen helpot kentät pelaa läpi alkuinnostuksen vallassa, siitä eteenpäin joutuu jo hieman miettimään, miten ja missä järjestyksessä lintunsa käyttää. Se tarvitsee hieman taitoakin.

 

Angry Birds 2:n juoni on taustalla, mutta sama kuin aina ennenkin. Vihreät siat ovat pöllineet munat, vihaiset linnut hakevat ne takaisin. Noin kymmenen kentän välein peli tarjoaa boss fightin, jossa listitään hieman vahvempi sika. Palkinnoksi voittaja saa Super Mariosta tutun Princess is in a another castle –tyypin välidemon. Ei varsinaisesti motivoi, mutta ei kyllä häiritsekään.

Se, mikä häiritsee, on pelin rytmitys. Peli taukoaa jatkuvasti animaatioihin tai ilmoituksiin ja latauskuvaa saa tuijottaa noin viidenneksen peliajasta. Erityisesti pelin alkuvaiheessa erilaisia ominaisuuksien avautumisia oli lievään turhautumiseen asti. Tuli hermostunut tunnelma. Minä kun vain halusin ampua ritsalla sikoja!

 

Casual-pelien – rentojen, helposti pelattavien pikkupelien – joukossa AB2 on kuitenkin virkistävä poikkeus, että se huokuu harkittua toteutusta, hienoa grafiikkaa ja onnistuu koukuttamaan vielä yksi kenttä –tunteeseen.

Angry Birds 2 on niin kutsuttu free to play –peli. Pelin voi ladata ilmaiseksi, mutta pelin sisällä myydään tuotteita. AB:ssa tuote ovat timantit, joiden avulla pelaaja lataa uusia yrityksiä tai ostaa peliä helpottavia loitsuja.

Tähän perustuu Rovion bisneslogiikka pelissä: kun pelikerrat ovat lopussa, lukitsee peli itsensä. Puolen tunnin päästä pelaaja saa yhden uuden yrityksen. Maksamalla rahaa pääsee pelaamaan uudelleen heti.

Sinällään pelin rahastusmalli ei häiritse peliä, ainakaan näin yhden illan (ja myönnetään, työpäivän tupakkatauot) pelanneen aikuispelaajan peliä. Parinkymmenen kentän jälkeen peli muuttuu huomattavasti vaikeammaksi, mikä viidellä yrityksellä on turhauttavaa.

Positiivinen puoli tässä aikalukossa on kuitenkin se, että lukko tekee pelikerroista noin vartin mittaisia. Eipähän unohdu arkiaskareet tai koulutyö, kun täytyy välillä odotella. Voin kuvitella, että koulujen alettua välitunnit vietetään Angry Birdsin kanssa. Kaksi elämää kun ehtii latautua sopivasti oppitunnin aikana.

Fifty-sixty siis.

 

Sosiaalista pelaamista pelissä tuo uusi pelimuoto areena, jossa tahkotaan satunnaisten pelaajien kesken pisteitä loputtomissa kentissä. Pelaaja hankkii sulkia, joiden avulla määritellään ranking ja divisioona suunnilleen samantasoisten pelaajien kanssa. Mukava lisä.

Myös liitos Facebookin kanssa tuo hauskan lisän, kun kavereiden edistyminen ja pisteet näkyvät ruudulla. Varsinaista yhdessä pelaamista tämä ei kuitenkaan ole.

 

Kokeilin myös rahan tarjoamista Roviolle. Tämä onnistui Google Play –kaupan kautta suht sujuvasti. Huomattavaa oli se, että Googlen kauppa kysyi tilin salasanan kahteen kertaan ja varmisti vielä luottokortin varmistuskoodin. Vanhemmat kiittävät tästä, onhan free to play –pelien moitittu aiheuttavan yllätyslaskuja luottokortille. Nyt tuo on ainakin hieman vaikeampaa kiitos Googlen uudistetun maksulogiikan.

 

Pelialustana testissä käytin Samsungin Galaxy S5 –älypuhelinta. Toimistokäyttöön viritetty puhelin kuumeni ja akun lataustaso puolittui parin tunnin satunnaisen pelailun jälkeen. Grafiikka huomioon ottaen AB2 ei kuitenkaan syönyt tehoja ihmeellisen paljon.

Itse ritsa-ammuskelu ei tökkinyt S5:llä ollenkaan, mikä kielii erinomaisesta koodauksesta.

S5:n näyttö oli sopivan kokoinen peliin. 11-tuumainen Galaxy Tab toimi viereistestissä aivan yhtä hyvin kuin S5:n 5,1-tuumainen. Hyvää käyttöliittymän suunnittelua.

 

Kaiken kaikkiaan Angry Birds on erinomainen casual-peli. Peliin on laitettu kaikki tämän hetken oleelliset mobiilipelin ominaisuudet, grafiikka ja pelattavuus ovat keskimääräistä parempia.

Rovio on onnistunut luomaan peliin jopa aiempia osia paremman tunnelman, mikä pitänee vihaisten lintujen universumia elossa talven yli. Rovio julkaisee ensi vuonna Angry Birds –elokuvan, josta odotetaan merkittävää tulonlähdettä.

Mikäli laitetaan raha sivuun analyysistä hetkeksi, uusi Angry Birds 2 ei tee varsinaista vallankumousta mobiilipelaamiseen ja brändiin, mutta päivittää ritsa-ammuskelun tasolle, joka riittää jälleen muutaman vuoden tulevaisuuteen.

Ennen kaikkea: peli on hauskaa ajanvietettä ja se on oleellisinta.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli: