Keskiviikko 16.1.2019

”Uskonto kuolee sukupuuttoon” – Suomi mukana tutkimuksessa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
22.3.2011 08:57
Päivitetty: 
22.3.2011 09:01

Tuoreen tutkimuksen mukaan uskonto on kuolemassa sukupuuttoon yhdeksässä maassa, kirjoittaa BBC.

Yhdysvaltalaisen Northwesternin yliopiston tutkimuksessa vertailtiin dataa jopa sadan vuoden ajalta Australiasta, Itävallasta, Kanadasta, Tshekistä, Suomesta, Irlannista, Alankomaista, Uudesta-Seelannista ja Sveitsistä.

Tutkimustulosten perusteella monessa maallisessa demokratiassa entistä useammat ihmiset kokevat, etteivät tunne uskontoa itselleen läheiseksi.

Uskonnollisuutta arvioitiin matemaattisen mallin pohjalta. Mallin oletuksen mukaan runsaslukuiset sosiaaliset ryhmät ovat houkuttelevampia kuin pienilukuiset ryhmät. Mallin pohjana on myös oletus, että runsaslukuiseen ryhmään kuuluminen voi tuoda arvovaltaa tai hyötyä jäsenelle. Tutkimusryhmä sovelsi malliaan yhdeksän maan ”ei-uskonnolliseen” väestöön.

Tutkijat toteavat, että yhdeksässä maallisessa demokratiassa yksilöt kokivat hyötyvänsä enemmän maallisuudesta kuin uskonnollisuudesta.

Koko tutkimuksen pääset lukemaan täällä.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

mattikani

On totta, että jumalattomuus lisääntyy monessa ns. kristityssä maassa. Se on muuten eräs syy, joka antaa islamisteille "luvan" halveksia ja vihata juopottelevia ja muutenkin moraalittomia länsimaalaisia ja heidän elämäntapaansa. Tilalle ollaan tarjoamassa sharia-lakia ja muuta mukavaa.
Kristinusko kuitenkin leviää erittäin nopeasti, ja yleensä muualla kuin Euroopassa. Jopa monissa perinteisissä muslimimaissa.
Uskonnon (uskontojen)häviämistä on ennustettu jo ainakin 1700-luvulta lähtien. Onpahan osoittautunut toiveajatteluksi. Usein tuntuu siltä, että nämä uskontojen hävittäjät vain tarjoavat tilalle omia uskomusjärjestelmiään. Tosin he eivät huomaa itse niitä sellaisiksi.

space

Kohta lapset kysyvät että "uskonto, mikä se on?" Silloin on vanhemmilla vaikeaa kun ei oikein enää tiedä tai muista uskonnosta mitään.

"No ne uskonnolliset on niitä jotka jostain syystä ahdistelevat homoja...tai jotain. Kukaan ei tiedä miksi. Älä nyt kysy vaikeita."

Jouko Heyno

sitä, että uskoo. Siinä koko jutun juju.

Totuus: Asioiden todellinen tila
Tieto: Perusteltu arvaus siitä, mikä on totuus. Koska perusteltu, perustelut voidaan kyseenalaistaa.
Uskonto: Vakaa usko siitä, mikä on totuus. Koska uskoa ei voi perustella - silloinhan se ei enää olisi uskoa - sitä ei voi kyseenalaistaa.

Suurin osa ihmisistä haluaa uskoa, koska tietäminen on niin paljon epävarmempaa ja epämukavampaa. Uskonto ei koskaan kuole, sillä se on helppoa, niin kuin Koraanikin toteaa. kunhan uskoo, niin ei tarvitse turhaan ajatella.

Lapseni, nyt varmaan ymmärrät, mitä on uskonto.

jussi vaarala

Tuoreen tutkimuksen mukaan uskonto on kuolemassa "sukupuuttoon" ilmiönä - sama asia lienee havaittavissa suomalaisten kirkkojenkin kävijäkadossa.

Mutta mistä asiassa on aatehistoriallisena asiana kysymys. Minun mielestäni tästä.

Uskonto on oleellisilta osiltaan sekä kaunokirjallista että mystiikkaa - sen ytimessä on todistamattomissa olevat tarut - mutta myös niiden rinnalla ennenkaikkea eettinen sisältö.

Nyt ihmiskunta on teollisen ajan selvästi kehittynyt rationaaliseen suuntaan jolloin tieteen rationaaliset selitykset ovat toistuvasti sivuuttaneet tehossa uskonnon mystiikan selitykset.

Mutta samalla on tiede rationaalisuudessaa irronnut yhä enemmän myös uskonnon toisesta keskeistekijästä eli etiikasta - asian näkee kaikessa - niin yhteiskuntien eettisesti arvioiden usein tökerössä toiminnassa kuin yksilöidenkin limboluokan etiikan poissaelittelyissä rationaalisuuden huumassaan.

Näin on tullut kirkkojen uskontojen tilalle tieteen ja teknologian eettis-sokea uskonto.

Mutta.

Ihminen tarvitsee kolmea aineetonta asiaa - rationaalisuutta tieteen muodossa, mystiikkaa ja tarunomaisuutta jota voisi uskonnon sijasta edustaa paremmin kulttuuri sekä etiikkaa jonka uskontoa parempi ponnistusalusta voisi olla eettis-realistinen ajatusmaailma ja se eettis-realismin peruspsykologinen käsitys että kaikki niin ihmisen kuin yhteisöjenkin tietoisuudessa kulkee AINA niin etiikan kuin psykologisen hahmotuksenkin kautta psykologia käsitettynä ikäänkuin eri muotoisina ja kokoisina ikkunoina sisäisestä maailmasta ulkoiseen niin yksilöiden kuin yhteisöjenkin tasolla.

Siis kolme asiaa - tieteen rationaalisuus, kulttuurin tarunomaisuus sekä eettis-realismin eettisyys - voisivat hyvinkin olla kivijalta johon uskontojen näivettymisestä ja tieteen epäeettis-rationaalisesta uskonomaisesta nykytilanteesta voitaisiin selvitä.

Ihan selvää kuitenkin on että tieteen rationaalisuus ilman etiikan ennakointi- ja oikaisukerrointa tekee tieteestä enemmän vahingollisen kuin hyödyllisen.

Jussi Vaarala
eettis-realistisen aatteen kehittäjä
Somerniemi

Jouko Heyno

Uskonto on sitä, että uskoo. Siinä koko jutun juju.

Totuus: Asioiden todellinen tila

Tieto: Perusteltu arvaus siitä, mikä on totuus. Koska perusteltu, perustelut voidaan kyseenalaistaa.

Uskonto: Vakaa usko siitä, mikä on totuus. Koska uskoa ei voi perustella - silloinhan se ei enää olisi uskoa - sitä ei voi kyseenalaistaa.

Suurin osa ihmisistä haluaa uskoa, koska tietäminen on niin paljon epävarmempaa ja epämukavampaa. Uskonto ei koskaan kuole, sillä se on helppoa, niin kuin Koraanikin toteaa. kunhan uskoo, niin ei tarvitse, oikeastaan ei saa, turhaan ajatella.

leoaho

Näitä nostradamus-urpoja on ollut aina ja tulee aina olemaan.
Seuraavaksi ennustettakoon taiteiden, vaativamman musiikin ja kirjallisuuden kuolemista sukupuuttoon. Ovathan etiikka ja estetiikka niin usein toisiinsa kietouneet.Ja yhtälailla turhia teho-talouden elättejä.

Selvennykseksi vielä että "usko" ei ole tiedon korvike tai esiaste - vaan "lujaa luottamusta siihen mitä toivotaan ja ojentautumista sen mukaan mikä ei näy." (Paavali) Tätä uskoahan on kaikilla, uskonnottomat mukaan lukien. Usko on generaattori.

Uskomuksilla sen sijaan täytetään tietojen vajavaisuuksia, mutta niillä ei ole mitään tekemistä terveen uskonnollisuuden kanssa. Ja uskomuksia meillä on kaikilla ja valtakunnan kaikilla tasoilla. Olisikin terveellisempää taistella vääriä uskomuksia ja niiden levittäjiä vastaan kuin hirmustua ja pahentua korpikylän mummelin kirkossakäynneistä.

mattikani

Minä uskon -ja ajattelen. Ihan perustellusti voidaan väittää, että nykyinen tiede ei olisi voinut kehittyä nykyisekseen ilman kristinuskon sille antamaa vapautta. Katolinen kirkko toki piti kiinni oppi- ja ajatusrakennelmistaan, mutta usein uskovat joutuivatkin taistelemaan juuri niitä vastaan.
Ajattelen ihan biologisesti:
Ihmisen ruoansulatuselimet eivät ole ensi sijaisesti sitä varten, että kulinaristit pääsisivät harrastuksensa pariin tai että keittokirjojen tekijöillä olisi töitä. Energian ja materiaalien hankinta on niiden tärkein tehtävä. Vai?
Sukupuolisuus ja genitaalit aivan varmasti ovat ennen muuta suvun jatkamista varten olemassa. Siitä lähtökohdasta käsin suhtaudun myös homoseksuaalisuuteen. Jos joku väittää, että homous on "normaalia", niin en usko. Niin uskovainen en sentään ole.
Ihmisten tuomitsemisen tai halveksimisen kanssa tällä ei saa olla mitään tekemistä!

tarkkailija-vm59

Olen itse pannut merkille, kuin perinteisen uskonnon hylänneet filosofit ja muut parranpärisyttäjät ovat muita hanakampia hakeutumaan uusien uskontojen piiriin, kuten esim. ilmastonmuutoshöyhötykseen, turkistarhauksen vastustamiseen tai monikulttuurisuusfundamentalismiin.

Ihminen kaipaa uskontoa. Ateisteiksi itsensä esittelevät ovat vain hakeneet eri aikakausina itselleen uskonnon korvikkeen. 40 vuotta sitten se oli Suomessa esim. taistolaisuus. Nyt nuo edellämainitut uususkonnot. Ja halu ihmisten käännyttämiseen on heillä hillitön.

aasintuntija

Logiikkasi mukaan on loistavaa, että uskonnon merkitys vähenee. Voimme käyttää senkin energian "uusiin uskontoihin", kuten maapallon ilmaston hoitamiseen, eläinten oikeuksien parantamiseen ja ihmisoikeuksien kunnioittamiseen.

Jos uskonnot olisivat voimissaan, meillä olisi varmaan vielä orjuus käytössä.

Johtopäätös: Ihminen ei todellakaan tarvitse uskontoa tehdäkseen maailmasta paremman paikan elää niin ihmisille kuin eläimillekin.

jarkkoph

Mikäs sinä olet muita tuomitsemaan? Meillä jokaisella on oikeus tavoitella onnea haluamallamme tavalla ja oikeus olla välittämättä moraalinvartijoiden tuomioista.

Hylätä uskonto? Miten sellaisen voi hylätä, jota ei edes koskaan ole ollut olemassa muuta kuin mielikuvituksessa?

Uskontoon uskominen onkin järkevää varsinkin kristinusko. Ensin raamatussa jumala määrää kymmenen käskyä kuten älä tapa ja heti perään on monta kappaletta kuvauksia siitä kuinka jumala rikkoo omia käskyjään massatuhoten kokonaisia kaupunkeja.

Jumala onkin omien säätöjensä rikkoja. Toisaalta mielikuvitus olento ei voi rikkoa omia sääntöjään sen enempää kuin joulupukkikaan.

jarkkoph

Erosin aikonaan kirkosta (vuosia sitten) sen takia, koska aloin kokea, että uskonnollisissa piireissä esiintyi sellaista uskonnon varjolla tapahtuvaa maahan polkemista. Koin pitkän aikaa, että en pysty kehittämään omaa elämääni ja itseäni ja miellyttämään ahdasmielisia uskonnollisia piirejä samaan aikaan.

Muiden tuomitsijoita ja moraalin vartijoita uskonnollisissa piireissä kyllä riittää itse koen sellaisen niin vieraaksi itselleni.

Lopulta oli valittava ahdasmielisten ja oman itseni välillä ja valitsin itseni.

Käpälämäen tarkkailija

Jokainen meistä uskoo johonkin. Ihan jokainen. Vaikkapa siihen, että tähtitiede osaa laskea (vai oletko itse laskenut Halleyn komeetan kiertoajan) tai siihen että rahalla saa ja isokoneisella autolla pääsee. Perinteisemmätkin uskon kohteet ovat aivan erinomaisesti voimissaan ja jopa lisää tulee aika-ajoin! Joku uskoo niin että ei mukamas usko mihinkään... Sepä se vasta lujaa uskoa vaatiikin.

-X-

Vaikka suomen kieli ei sitä niin hyvin tuekaan, on hyvä erottaa toisistaan faith ja belief. Ensimmäinen on perusteetonta uskonnollista uskoa; uskoa vailla todisteita. Toinen taasen on perusteltua uskoa johonkin, joka pohjautuu yleensä todisteisiin ja/tai havaintoihin. Kummatkaan eivät ole välttämättä absoluuttisia totuuksia itse todellisuudesta, mutta jälkimmäinen on erittäin paljon todennäköisemmin lähempänä.

Käpälämäen tarkkailija

Otan tuon tiedon mielihyvin vastaan. Halleyn komeetta siis kuuluu eittämättä belief -puolelle. Sen sijaan sekä usko että usko siihen että ei usko (eli ateismi) ovat jossain harmaalla alueella. Molempien kannattajat luulevat olevansa jossain ja vastapuolen olevan aivan toisaalla mutta totuus on, että molemmat liikkuvat ihan samoilla vesillä. Faith or belief, who knows the truth?

Ray

Toivottavasti ihmiskunta ehtii sivistyä niin, että lakkaa käyttämästä raamattuja ja koraaneja taikauskon välikappaleina. Kristinuskon ja muiden nykyuskontojen jumalat siirtyisivät ansaitsemilleen paikolle jumaltarustoihin.

Jeesuskulttia tulevat jälkipolvet vielä todella ihmettelemään, kuten koko krisinuskon oppirakennelmaa. Tai ihmettelevät oikeastaan sitä, kuinka ihmiset saattoivat ottaa sen todesta.

Usko jumalaan on kuolemanpelkoa. Uskonto tuo tähän lohtua ja toivoa, mutta samalla myös luo itse pelkoa.

Viisaammat ovat tajunneet, että ihmisten on pelättävä jotakin tuomiota, etteivät villiintyisi. Uskonnot on rakennettu tosi tehokkaiksi mielten ja toimien hallitsijoiksi. Pelko on vahva keino alistaa ihmiset.

Maailmaa maallistuu vääjäämättä. Toivottavasti se ei merkitse barbaaristumista. No barbariaa se on ollut uskontojenkin aika.

On aivan sama, uskooko Ihminen Jumalaan vai ei, kunhan vain säilyttää järkensä. Eikä sotke raamattuja, koraaneita tai jeesuksia syvimpiin totuuksiinsa.

Ray

Näin minulle on selitetty ja näin uskon(!)uskovaisten asian ymmärtävän. Jos näin olisi, silloin uskova liikkuu faktapohjalla. Totuudesta puhutaan.

Usko Jumalaan on eri asia kuin usko raamattuun. Se on tunne ihmisen sisällä, jota tulee kunnioittaa.

Kaikilla ei synny tällaista tunnetta, joka puhuu senkin puolesta, että ihmisellä ei ole automaattista tarvetta luoda jumalia. Laumaeläimen käyttäytymistavat on, jolloin tarve hierarkioitten rakentamiseen on olemassa. Ja se ulottuu sitten mahdottomiin.

Eiköhän usko usein ole vain puutteellista tietoa. Sitähän tieto aina on. Uskonnot ovat uskon varassa, koska niitä ei kukaan ole koskaan uskonutkaan perustelevansa. Samalla mahdollisella kritiikillä ei ole pohjaa.

Näitä ei pidä yksinkertaistaa, johon tässäkin sorrun. Minä arvostan näitä vanhoja taideteoksia kovasti, mutta niiden pohjalle rakentuvia taikauskoja ja kultteja oikein en. Ihmisiä monesti kyllä.

TSV

Useinkin hänen kanssaan? Jos et sinä niin kuka juttelee?

Meinaatko että USKOT jotain 2000 vuotta vanhaa tarinaa jumalasta puhumassa?

Mitäs jos sanoisin, että jumala "soitti" minulle eilen ja haluaisi, että lähtisit keräämään kolehti minulle Etelän matkaan, jotta saan paremman yhteyden?

Vaikutat kohtuu järkevältä henkilöltä, kerroppa miten pystyt uskomaan ihmisiä jotka väittivät puhuneen tai puhuvat jumalan/jumalien kanssa?

Olisiko aivokuvan paikka?

ossi.ostaja

Jeesuksen / Jumalan kanssa keskustelevat henkilöt tunnistaa, heidän elämän tavoistaan.
Vanhurskas (syyttömäksijulistettu) menestyy, jumalaton hukkuu.
Autuas se ihminen, joka ei vaella jumalattomien tavoin, eikä kulje syntisten teitä, eikä istu, missä pilkkaajat istuvat.

Vaan rakastaa Jumalan lakia (Raamattu/UT) ja tutkii hänen lakiansa päivät ja yöt. Hän on niinkuin istutettu puu vesiojien lähellä, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki mitä hän tekee menestyy.

Niin eivät jumalattomat !
Vaan he ovat, kuin akanat, joita tuuli ajaa. Sentähden eivät jumalattomat kestä tuomiolla, eivätkä syntiset vanhurskasten seurakunnassa. Sillä Jumala tuntee vanhurskasten tien (ajatuksetkin), mutta jumalattomien tie hukkuu (sillä Jeesus on tie 'Jumalan luo' hänessä on myös elämä).

ossi.ostaja

Olisi parempi ottaa asioista ensin selkoa, ennenkuin rupeaa jaarittelemaan !

Sillä jo yleissivistykseen kuuluu, että Raamattu on luettu ja epäselvät kohdat kysytty. Viisi Mooseksen kirjaa ovat jo 3500 vuotta vanhoja, ja silti ne puhuvat juuri aikamme maanjäristyksistä / ydinasesodasta / Japanista ja Tokiosta, joita silloin ei vielä ollutkaan. Ne ovat sellainen osa Raamattua, jonka sisään on koodattu tietokonekoodi. En nyt viitsi selvittää enempi, koska asiat löytyvät alempana.

TSV

Hullukin tänne saada. Raamattu on varmasti tietokonekoodia, joopa joo, varmaan jos sen lukee väärin päin niin on jotain salaista enkeli kieltä?

Minä kun luulin etteivät "kristityt" halua oikein puhua vanhasta testamentista, sehän meinattiin jättää kokonaan jopa pois kun kristinusko luotiin, mutta tajuttiin että helpottaa käännyttämään ihmisiä kun väitetään, että tämä on juutalaisten ennustus tullut toteen.

Tiedän, että ukko on liian pitkälle "vaipunut", mutta yritän kumminkin, se että TV-shopin nainen tietää että sinulla on makkarat vyöllä ja haluaa myydä uuden laitteen koska sinulla on selkäkipeä, etkä pysty harrastamaan muuta urheilua EI tarkoita että hän tuntisi sinut tai tietäisi mitään elämästäsi.

Tiedätkö edes mikä aiheuttaa maanjäristykset?

Miksei Nostradamus varoittanut meitä? ukko oli vaan fiksaantunut antikristuksesta.

salakankee

olemassaolo on faktaa

kaikki se, mistä voin ottaa kiinni - on konkreettista ja olemnassa. Kaikki mistä en voi ottaa kiinni, on abstraktiota.
Ajatusta ei ole olemassa ennen kuin toteutan sen.
Ajattelin kohta mennä nukkumaan, on ajatus. Se muuttuu todeksi kun menen nukkumaan.

ossi.ostaja

Oletkin paljastanut tosikankeutesi kertomalla, ettei Sinulla olekaan kiinniottovälineitä, joilla ainoastaan päästään faktaan !!!

Mutta onneksi Sinunkaan ei tarvitse kankeuttasi/ tahtomattasi vaipua suohon, sillä taivuttamalla sydämesi, siihen notkeuteen, jossa ääneen lukemalla Uutta Testamenttia, usko tulee kuulemisesta. Tai kuuntele esim. Radio Dein iltaohjelmia ja käy niissä piireissä, joissa puhutaan uudestisyntymisen tarpeellisuudesta ja USKON kiinniottamisen välineistä, armolahjoista, joiden kautta Jumala puhuu, sekä toimii.

Ja a' vot, jälleen on syntynyt uusi sieppari joukkueeseemme. Muista kiittä kokemastasi uutterasti Jeesusta ja muista todistaa 'kaikille', miten pääsit salakankeudestasi.

Cygnus

Tuskin uskonto sinällään kuolee vaikka kirkko saattaa ajan myötä sivuraiteelle joutua.

Olisi tietenkin hienoa jos kirkon rakenteista hengellisyyden, rakkauden ja totuuden etsijöille olisi hyötyä. Monet eivät vain kirkosta löydä hakemaansa vaan etsintä suuntautuu muualle.

Hengellisyyden ja totuuden etsiminen on kuitenkin kiinteä osa ihmisyyttä eikä kirkosta luopuminen tätä poista.

TSV

Se tiede ole se joka yrittää etsiä TOTUUKSIA?

Selittäisitkö tuon "hengellisyyden" koska minulle on se on vain sanahelinää.

Tiedän että on vaikea hyväksy ettei kukaan pilvenpäällä istuva ukko välitäkään sinustaja kun kuolemme meistä tulee suurella todennäköisyydellä pelkkää tomua, mutta eikös tämän pitäisi olle vapauttava kokemus? Sinulla on yksi elämä, ELÄ se..

ossi.ostaja

Maailmassa on, kukaties kuinka paljon uskontoja, mutta sanana "uskonto", ei ole oikea tapa puhua Kristinuskostamme, sillä usko Kristukseen, Jeesukseen, on yksi ja ainoa usko.

Näinollen tarkoittanetkin, ettei karismaattinen uskomme ole sidottu minkäänlaiseen rakennukseen? Kuten Raamattukin sanoo: ettei Jumalamme asu käsintehdyissä temppeleissä, vaan hän asuu niiden sydämien temppeleissä, jotka uskovat Jeesukseen.

Hengellisyys ja totuus sen sijaan on löydettävissä mistä tahansa, missä 2-3 on kokoontunut nimessäni, sanoo Jeesus. Nämä 2 yhtälöä + usko ovat löydettävissä yksinkin Raamattua lukiessa / tutkiessa ja alkamalla kiittää Jeesusta sovituksesta. Sillä usko tulee kuulemisen (lue ääneen Roomalaiskirje 10) ja suun tunnustuksen kautta; Jeesusta kiittäen. Ovatpa monet näinkin toimien saaneet Pyhän Hengen kasteenkin alkaen puhua uusilla / tuntemattomilla kielillä sydämensä salaisuuksia, hengessä Jumalalle.

Mutta kuten Johanneksen 1 kirje/ 7: "Mutta, jos me valkeudessa (Kristuksessa) vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme ja hänen (Jumalan) Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä."

el critico

Otsikko antaa lupauksen paremmasta huomisesta. Uskonnot ovat kautta aikain olleet vain hyvin kyseenalaista lohdutusta ymmärtämättömille ihmisille.

Ei ymmärretä, ei hyväksytä, vihataan jotain omassa lähiympäristössä ja sitten täytyy pystyä elämään tämän "ongelman" kanssa. Tähän uskonnot ovat tarjonneet helpon, lavean tien antamalla ihmisille luvan olla ahdasmielisiä ja oikeuttamalla erilaisuuden vihaamisen ja jopa tuhoamisen.

Vaihtoehtona keijukaisten keksimiselle ja näiden palvomiselle on tietenkin paljon vaivalloisempi, kaita tie. Tämän polun kulkeminen vaatii oman käyttäytymisensä ymmärtämistä ja epävarmuuden hyväksymistä osaksi normaalia elämää. Ei kaiken tarvitse tapahtua jostain tunnetusta syystä, kuten "yliluonnollinen pilven päällä asuva vihainen narsisti-jumala sen teki".

ossi.ostaja

Jeesuksen sanat: "Te olette tekevä vielä suurempiakin ihmetekoja, kuin tekemäni."

Tämä on toteutunut kirjaimellisesti mm. 1) tietokoneen keksimisen jälkeen, kun voitiin löytää alkuperäisessä hepreankielisessä viidessä Mooseksen kirjassa oleva tietokonekoodi. Koodin olemassaolon ovat vahvistaneet lukuisat tunnetut yliopistot Israelissa ja Yhdysvalloissa, sekä USA:n puolustusministeriön koodinmurtajaekspertti. Koodissa on paljolti ihmiskunnan historiaa, kuin nykytietouttakin mm. tämänhetkinen Japanin maanjäristys, joka uhkaa koko maanpiiriä, sekä Tokion evakuointi.

2) Jyväskylän Yliopisto kutsui lehti-ilmoituksella 5000 ihmistä, jalkojen pituuserotarkistukseen, heistä 66%:lla (3300:lla) pituuseroa 5-30mm.. Jalkoja mitatessaan Pyhän Hengen antamilla armolahjoilla varustettu henkilö, voi mitata ensin ihmisen pituuden, sitten punnita hänet tuolivaa'assa ja tämän jälkeen tarkistaa jalkapituudet. Jos on erimittaisuutta, niin lyhyempi jalka pitenee läsnäolevien nähden (molemmatkin jalat pidentyvät aika usein) tämän jälkeen uusi punnitus, vaaka ei valehtele, ja vielä uusi pituusmittaus. - Ja Jumalan, Pyhän Hengen ja Jeesuksen läsnäolo on jälleen tullut todistetuksi oikein tieteenkin hyväksymin laittein. Helsingin Yliopistossa tekivät oikein matemaattisen kaavan siitä, mitenkä monen ydinvoimalaitoksen yht'aikainen teho tarvittaisiin, jos tuotettaisiin vastaavanlaista tuotetta viidessä sekunnissa. Kaava on tallessa, mutta en viitsi hakea sitä tähän.

Että silleen, kyl aika pian saatte uutta tuttavuutta näihin asioihin.

Ray

Koodipa hyvinkin. Aivan, teitä riittää, onnettomia.

Oliko se tämä Derek Prince, jolla oli tämä suuri erimittaisten jalkojen parantamisen armolahja. Taisi olla. Kertoessaan siitä sanoi kyllä heti, ettei ole sitä enää aikoihin käyttänyt. Pelkäsi varmaan joutuvansa hommiin, kun oikein telkkarissa ja cd:llä kertoi, jolloin yleisömäärä varmaan oli valtava.

Huijari on Derek ja huijareita ovat muutkin.

Huijareita on suuri osa saarnaajista.

Huijattuja ovat heihin uskovat, suuri osa.

ossi.ostaja

Suomessa vieraili jo 1960 -luvulla amerikkalainen Raamattukoulun johtaja Mac Kaig, jolla oli kyseinen armolahja. Hän rukoili saman armoituksen Osmo Haavistolle. Sittemmin 8/-73 vieraili Suomessa amerikkalainen pappi Arthur Myller, jolta tulkkina toiminut Jouko Neulanen kysyi: "soisitko, että Suomalaisetkin uskonveljet ja sisaret saisivat saman armoituksen?" Johon Myller: "anteeksi, etten tullut ajatelleeksi. Ne jotka tahtovat tulkoot tähän eteen." Meitä oli siinä edessänsä kymmeniä. Hän levitti kätensä rukoillen yhteisesti puolestamme saadaksemme ko. lahjan. Siis monikymmenpäinen joukko meistä oli nyt saanut sen. Tämä varmentui siten, että täysi Suomalaisen kauppakorkeakoulun auditoriollinen ihmisiä tulivat mittauttamaan kinttunsa.

Tässä toteutui myöskin se apostoli Paavalin sanaotanto/ Roomalaiskirje 1:11. "... voidakseni antaa teille jonkun hengellisen lahjan, että te vahvistuisitte."

Samoin tapahtui myöskin Myllerin suraavalla Suomenkäynnillä, silloin samaista vahvistusta sai mm. Lohjan pastori Jussi Brummer, joka puolestaan rukoili lahjan pastori, Seppo Juntuselle ja ekonomi Pirkko Jalovaaralle sekä ortopedi Sakari Oravalle. Joka toteutti Söulin MM-kisoissa armolahjaansa, niin että Tapio Korjus pystyikin kaatumisensa jälkeen heittämään kultamitalisuorituksen. Oravan saatua ko. lahjan, Brummerille tuli Herran sanat: "Tällä Oravan armolahjalla Suomi saa kultamitalin."

Tietääkseni ainoana kyseisen lahjan saaneena Suomalaisena olen hankkinut mittalaitteet, jotka puhuvat lahjomatontakieltä sen lisäksi, mitä läsnäolijoiden silmillä nähdään ja mitä kohdehenkilö on kokenut.
Tämän armolahja-alueen heti tapahtuvia paranemisia ovat mm. issias ja tietynlainen alaselän nivellukko sekä tapaturmaisia jalan eriosien pituuskasvuja. Aika monilta on kasvanut molemmatkin jalat, niin että lisäpituuttakin on tullut 5-7sm..

Silloin tällöin Pyhä Henki antaa tapahtua jopa syntymävikojen ja syöpienkin lähtemistä. Tule, näe, koe ja sovita sinäkin Jeesusnimi elämääsi.

TSV

Vielä kun BBC ymmärtäisi, että Suomi on täynnä ihmisiä jotka kuuluvat kirkkoon kulttuurillisesta syistä, eivät sen takia että taikausko on kova juttu, hemmetti meillä papitkaan eivät usko Raamatun hokkuspokkuksee (joka on tietysti kopioitu muilta mytologioilta).

Suurella osalla on huolena Islam. On totta, että Islam on radikaaliuskonto, siksi halutaan maallistaa maa mahdollisimman tehokkaasti. Ajatelkaan näin, opetusministeri& co, suunnittelee rukoushuoneita muslimeille KOULUIHIN. Siis oppimis paikkaan? Mitä jos luovutaan kokonaan siitä uskonnon opetuksesta? Hyvä perusopetuksen taso ja sekularismi ovat avain Islaminkin "pysäyttämisessä". Sitä on turha tulla itkemään rahoja ja erikoisoikeuksia jos maa on maallinen.

Meidän nykyinen solidaarisuus politiikka polarisoi entisestään ihmisiä. Oikeasti, Suomessa käytetään veronmaksajien rahoja taikauskojen ylläpitämiseen? miksi?

ossi.ostaja

Jospa itsekin tietäisit, mitä kaikkea Raamattu "kertoo", niin ei sinunkaan tarvitseisi sormellasi osoitella ketään, niihin tekoihin syypääksi, joita siteeraat muinaisten kristittyjen tekemiksi. Sillä kollektiivista vastuuta ei voida langettaa kenellekään aikaisempien sukupolvien tekemisistä.

Niinhän kaikkina aikakausina milloin, missäkin tilanteissa on jouduttu tekemään sellaiset ratkaisut, kuin sen hetkinen tilannetieto on vaatinut. Sanonta: "Maalla ollaan viisaita, kun merellä vahinko tapahtuu." On aina pitänyt paikkansa ja tulee pitämään, niinkauan kuin jonkin aatteen aivopesusta vapautuu paremman tiedon kautta.

Tietänethän tämänkin, mitä Raamattu sanoo?: "Rakasta lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi." Ja "Älä tee lähimmäisellesi sitä, mitä et tahdo itsellesikään tehtävän."

Siis: vaikka hottentotti olisi; nälkäinen/janoinen/asunnoton/vaatteeton jne., niin Jeesus samaistaa itsensä häneenkin (Matteus 25:sssä) "Kun minä olin kaikkea lueteltua ja muutakin vailla, niin te ette... , kuten nämä oikealla puolellani olevat, tehneet hyväkseni mitään. Menkää te siihen paikkaan, joka on maailmanperustamisesta asti ollut varattuna kaltaisillenne."

Jokainen vie siis polttopuut mukanaan sinne... , että lämmintää riittää.

TSV

Jospa kumminkin itse lukiset sen raamatun kannesta kanteen.

Se kirja on teidän pahin vihollinen, jos joku oikeasti haluaa ottaa raamatun "aseekseeen" niin väittelyyn voisi lähtettää mieluummin lapsen. He löytävät ne parhaat kohdat sieltä pelkällä viattomuudellaan.

Ensinnäkin hypoteettisesti Jeesus kuoli TOISTEN syntien takia. Kukaan ei pyytänyt tätä, jumala pakotti hänet tähän.
Mikäs oikein hänellä oli tähän? Voi pyhä pamaus, mieti nyt ukko näitä juttuja. Kollektiivinen vastuu on kristinuskon perusta.

Oikeasti olen mitta täynnä teitä kaheleita ottamssa kappaleita vanhasta kirjasta ja mieltämässä ne totuudeksi, uskotko oikeasti koko kirjaan vai sieltä valitsemiisi juttuihin?

Suomessa esimerkiksi ihmiset eivät usko koko hommaan EIVÄT edes papit, valitsevat sieltä mistä tykkäävät ja mistä eivät. No valitettavasti elämä ei toimi näin, ei tämä ole mikään karkkikauppa. Sinä joko uskot että raamattu on jumalan sana ja hyväksyt sen kokonaan tai sitten et.

ossi.ostaja

Otsikkoväite ilmenee, niin ylempänä olevista mielipiteistäsi, kuin 25.3:tta kirjoittamistasi. Väitteesi, jossa sanot, ettei kukaan pyytänyt Jeesusta kuolemaan toisten syntien takia, ei pidä paikkaansa, sillä jos olet lukenut/ tutkinut evankeliumeja, tiedät sen löytyvän sieltä. Tämä sama vastaukseni kattanee kaikki esittämäsi kysymykset ja väitteet.

Mutta loppulauseestasi olemme yksimielisiä, sillä usko ei valitettavasti ole jokamiehen/ naisen etuoikeus, Jumala ei vie Sinuakaan väkivalloin muualle, kuin valitsemaasi osaan !

TSV

Mitäs jos sinä lukisi vähän historiaa niin tajuaisit että koko jumalasi on täysi kopio muista mytologioista ja se RAAMATTUSIKIN on kirjoitettu pitkälle jessen oletetun kuoleman jälkeen.

Kysymys sinulle, olisiko kristinusko elossa jos Rooma ei olisi valinnut sitä valtionuskonnoksi?

Turhaakai tästä jumalasta on väitellä, sinulla on todistustaakka, ja sen lisäksi ei minulla ole sinun ja muiden uskojasi vastaan, niin kauan kuin se otetaan pois kouluista ja se alkaa rahoittamaan itse itsensä. En ole edes niin optimistinen, että ketään ei leimattaisi uskontoon ennen kuin 18v voivat valita asian, koska lasten aivopesua voidaan verrata henkiseen pahoinpitelyyn.