Tiistai 21.11.2017

Järisyttävä löytö: Uutta tietoa Jeesuksesta?

Jaa artikkeli:
Luotu: 
30.3.2011 17:59
Päivitetty: 
30.3.2011 18:02
  • Arkistokuva. Jordaniassa tehty löytö voi tutkijoiden mukaan mullistaa kristinuskon historian.

Jordaniasta tehty 70 pienen kirjan löytö voi tutkijoiden mukaan mullistaa kristinuskon historian.

Kirjoissa voi olla aikaisinta tunnettua kristinuskon kirjallista aineistoa. Löytöä kuvaillaan vähintään yhtä merkittäväksi kuin Kuolleenmeren kääröjen löytymistä. Kristinuskon aivan alkuajoista tiedetään erittäin vähän.

BBC:n mukaan kirjat voivat muuttaa käsitystämme siitä, miten Jeesus ristiinnaulittiin ja miten kristinusko syntyi.

Kysymys kuuluu BBC:n mukaan, ovatko kirjat todella kristittyjen tekemiä. Niiden arvioidaan syntyneen ensimmäisellä vuosisadalla. Kirjat löydettiin muutama vuosi sitten syrjäisestä laaksosta Pohjois-Jordaniasta.

Kirjoissa on vahvoja viitteitä, jotka liittävät ne kristinuskoon. Sheffieldin yliopiston Vanhan Testamentin tutkija, emeritusprofessori Philip Davies sanoo, että kristinuskosta kertoo kirjojen kuva Jerusalemista. Siinä on kuvattuna ilmeisesti Jeesuksen hauta sekä T:n muotoinen risti, jollaisia roomalaiset käyttivät ristiinnaulitsemisissa.

Kuvia kirjoista BBC:n sivuilla täällä.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

taivas.tietola

Kymmeniä vuosia monissa eri yhteyksissä ihmisten tuntoja kuulleena, sekä neuvoja jaelleena, eroitan toisistaan, aidon uskosta kiinnostuneen ja ateistin.

Aidot kysyjätkin saattavat ihmispelostansa piiloutua "ateistiseen kaapuun". Mutta uskoontulohan on meille kaikille ollut, monenlaisten kysymystentie, joten on hyvä, että samat "kaveritkin" hapuilevat näillä sivuilla yhä uudestaan ja uudestaan.

Teiltä kaikilta kuulostuu sama ongelma, asia kiinnostaa tavattomasti, mutta se kaveripelko / katu-uskottavuuden menetys. Itse uskoontulo puolestaan on tavattoman helppo ja yksinkertainen asia. Tarvitsee vain ottaa koppi uskosta, joka tulee Sanan kuulemisesta (siis, vaikka itse evankeliumeja ääneen lukien) ja oman suusi tunnustuksella, kun alat ääneen kiittämään Jeesusta, sekä kertoen kavereillesi, jos rohkenet?

Mutta ottamasi uskonaskel on vasta syntymäkehto, josta oikeanlaisella ruokinnalla (Radio Dei/iltaohjelmat ja uudestisyntyneiden seurakunnat) pääset esimakuun muustakin yliluonnollisuudesta, kuten armolahjojen saaminen jne.. Kun nyt olet tullut sisälle tähän uuteen todellisuuteen, jossa Jeesuksen veri on lunastanut henkesi, saat Pyhän Hengenlahjan. Silloin hengelläsi on yhteys äänijänteisiisi, kuten mielelläsikin, kielesi kautta. - Tämä täytyy jokaisen voida kokea ja saada sanoinkuvaamaton pysyvä ilo sydämeen, elämän koettelemusten keskellä. Tämän armolahjan saa, kun sydän on pakahtua pelastuksenriemusta, silloin sydäntentuntija Pyhä Henki, täyttää suusi edellä kerrotusti ja alat soperrella / puhua sydänsalaisuuksia uusilla kielillä taivaallisen isäsi kanssa.

Jeesus on Jumalan sanassa oleva Jumala (5 Mooses 18:18->), mutta tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hän olisi sama Jumala, joka lähetti hänet (Joh. 3:16). Isä Jumala on kuitenkin antanut hänelle vallan, tuomita maailman tekojensa mukaan (Apostolienteot 17:31). Jeesus luvuttaa lopulta saamansa vallan takaisin Isälleen, että Isä Jumala olisi kaikki kaikissa (1 Kor. 15:20-28).

TSV

Kun lähdet analysoimaan, ihmisiä netin välityksellä, älä kerro meillä tämän vielä kattavan tiedon tulleen kymmeniä vuosia hoilaillessasi Jeesukseksesta.
Sinä käytät tässä nyt päättely, että kun yrittää olla taikauskoja vastaan on jotenkin niiden puolesta.
Sinä varmaankin olet homoliittoja vastaan? Joten olet siis itse kaappihomo?

Et edes selkeästi ymmärrä mitä sana ateismi tarkoittaa. Se ei ole mikään klubimikä tarvitsee rahaa (toisin kuin teillä). Ateisteista moni on astetta fiksumpia (sori mutta näin on), jotka syystä tai toisesta tajusivat uskontojen olevan pelkkää paska puhetta. Yleisin tie on skeptistmi, siis epäily kaikkea ei mitattavissa tai todistettavissa olevaa kohtaan. Toinen asia on historia, kolmas evoltuutio.

Suomessa käytännössä melkein koko kansa on täynnä deistejä/agnostikkoja/ateisteja ihmiset eivät vaan kulttuuri tai laiskuudesta jaksa erota kirkosta. Tämä taas antaa pienelle määrälle hulluja käyttää rahaa kaiken maailman kampanjoihin.

Jos minut tappamisen uhalla pakotettaisiin uskoon niin voin sanoa, että sinun kulttisi se viimeinen olisi (no okei Islam olisi viimeinen). Sinähän et tässä tapauksessa vaihtaisi uskoasi (siis kieltäisi jumalaasi) ja kuolisit... kuinkahan moni oikeasti pistäisi uskonsa "herraan" jos olisi tiukka paikka? Minä riskeeraan sen helvetin, että voin tätä elämää oikeasti elää.

Mutta joo mitta on taas tullut täyteen teidän hullujen vanhojen ukkojen kanssa joten täytyy vetäytyä ateismin saatananpalvonta luolaan tekemään taas kehittävämpiä asioita (eli lukemaan ja oppimaan lisää maailmankaikkeudesta, se on hienoa kun ei ole kaikkia vastauksia, oppii joka päivä lisää).

Pacman

Millä todennäköisyys kaavalla todistat että Jeesus oli vain tavallinnen, historiallinen henkilö? Kuinka monta muuta tavallista henkilöä on todennäköisesti kävellyt veden päällä ilman vesisuksia? 8)
Onko joku muu henkilö muuttanut veden viiniksi tai laittanut ramman kävelemään, miehen joka oli syntymästään saakka ollut rampa.
Todisteita ja todistajia Ihmisen Pojasta löytyy enemmän kuin valheita ja väittämiä joilla yritetään kumota todisteet.
Kumman riskin uskallat ottaa mieluummin uskon vai tyhjyyden?

Esa Mattila

Jos kirjoitan kirjan, jossa väitän kaverini kävelleen vetten päällä niin sinä varmaan uskot sen kyselemättä?

Samalla tavalla kuin uskot 2000 vuotta sitten eläneiden paimentolaisten tod. näk. juovuspäissään keksimiin tarinoihin.

puutarhamies

Se temppu on melko yleinen Suomessa.

Henkilöillä, joilla ei ole ollut vuosiin rahaa vuokranmaksua enempää, on aina alkoholipitoinen muki nenän alla vuodesta toiseen jollain ihmeen taikatempulla.

Tapaturmassa rampautunut on tyypillisesti heti terve vakuutusyhtiön päätöksellä.

jusa k.

...väärässä? Oletko tullut ajatelleeksi? Miten sitten käy, jos se vaikkapa onkin Thor tai Ukko, joka niitä taivaita hallitsee? Ei meidän tarvitse mitenkään erityisesti todistella, että Jeesus oli vain tavallinen ihminen. Mikset sinä itse todistele, miksi juuri sinun kannattamasi satuolento on se oikeasti olemassa oleva ja se oikea juttu, jota kannattaa kannattaa. Jeesus voi olla historian henkilö tai sitten ei. Sillä ei oikeastaan ole mitään suurempaa merkitystä tässä asiassa. Tuo kaikki tämän hahmon ympärille pykätty on satua, joten siinä ei enää paljon painaisi, vaikka tämä hahmokin olisi sitä. (kulttuuri)historian kannalta Jeesus henkilönä taas on mielenkiintoinen, mutta siihen ei taas tarvitse kaikkea tuota yliluonnollista pumpulia.

P3P

Mutta sinun argumenttisi kuulostaa siltä että kun osa uskomuksista on selkeästi satua, niin kaikki ovat. Minusta se ei ole looginen päätelmä, vaan pelkkä tekosyy jättää pohtiminen sikseen.

Mihin perustunee väite "kaikki tämän hahmon ympärille pykätty on satua"? Kuulostaa siltä kuin yrittäisit torjua jotakin tunnetasolla.

TSV

Jos lukisit sen Hindujen pyhän kirjan tai edes Krisnan tarinan joka oli valmiiksi kirjoitettu satoja vuosia ennen muita. Se ehkä avaa sinulle vähän tätä "taru" juttua.

Jeesuksesta historiallisen aineiston löytyminen olisi todellakin mielenkiintoista, mutta nyt kannattaa muistaa että mitä merkitsisi sinulle jos löydettäisiin ikivanhaa riimukirjoitusta, joissa mainitaan Thorin kävelleen ihmisten joukossa. Tekisikö se Thorista aidon oikean jumalallisen olennon? EI. Eikä mikä sama tee Jeesuksestakaan.
Se mikä on mielenkiintoista että tästä ihme olennosta ei ole historiallisesti juuri mitään tietoa. Tähän aikaan jos vauva kissalla on hauska hattu 100 miljoonaa ihmistä katsoo sen youtubesta.

Ainoa syy miksi kristinusko on edes elossa näinkin suurena on hajoamassa olleen Rooman valtakunnan poliittinen valinta tehdä siitä valta uskonto.

Ps. Juuri äsken tuli löyty (tai siis vanha juttu mikä nousu uudestaan pinnalle yhden ruukun takia), että Yahvelle oli vaimo.

TSV

Ajattelu on näin, mutta todellisuus ei ole näin mustavalkoinen, jos Jeesus olisi kuka tahansa muu ukko kuin kristittyjen messias niin hänen olemassa oloaan epäiltäisiin, koska todistusaineistoa ei ole tarpeeksi.

Monesta antiikin filosofista on enemmän todisteita kuin Jeesuksesta.

Mietippä tätä, miksi oletat hänen olevan historiallinen henkilö?

Totuutta hänen olemassa olostaan on vaikea tietää, mutta uskonnon historian tarkastelussa pitää eritoten olla kriittinen. Oliko Jeesuksen nimi edes Jeesus? Hän olisi voinut olla kuka tahansa kansankiihottaja, joka sai aikaan tämän pienen juutalaisten kultin, johon sitten Constantine&Co päätti liittää vanhat messias tarinat muilta uskonnoilta.

taivas.tietola

Jumalan Poika, Jeesus Nasaretilainen oli 28 vuotias virkakautensa alkaessa ja 32 vuotias, kun hänet ristiinnaulittiin. Kalenteriimme tuotuna Ristiinnaulintapäivä oli tiistai 25.3., ja Ylösnousemusaika 28.3. perjai-iltana heti auringonlaskun jälkeen. Evankeliumimaininta: "otettiin ristiltä alas, ettei jäisi sapatiksi." On käsitetty perjantai-iltaa tarkoittavaksi, vaikka kyse oli viikolla vietettävästä sapatista, jota vietettiin Egyptistälähdön muistoksi.

Jos ajanlasku olisi aloitettu Jeesuksen (Jeshuan) Ylösnousemuksesta, niin hänen Morsiamensa tempaus- ja paluunsa ajankohta olisivat olleet helpommin määriteltävissä. Joten kyllä hän tulee ajallansa, kun 2000 vuotta umpeutuu. Tämän vahvistavat myöskin Matteus 24:n ajanmerkit, joita hän kehotti tarkkailemaan jne..

Laittauduthan juhla-asuun, ennenkuin on liian myöhäistä?
Juhla-asu löytyy, parhaimpana vaihtoehtona vaikkapa lähimmästä uudestisyntymistä julistavasta Raamattupiiristä tai lukemalla ääneen itsellesi Uuden Testamentin: Evankeliumit, Apostolien teot, Roomalaiskirjeen jne.. Roomalaiskirjeen 10:8-10, "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi, se on se uskon sana, jota me saarnaamme. Sillä, jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut, sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi (syyttömäksi julistus)
ja suun tunnustuksella pelastutaan."
Ellet vielä rohkene kertoa uskonratkaisustasi ihmisille, niin tunnusta uskosi Jeesukselle, hän ymmärtää, vaikka et sanoisi muuta, kuin joitakin kertoja, Kiitos, kiitos jne.. Ja jätät tv:n katselua vähemmälle alkaen kuunnella radioitavia hartausohjelmia/ jumalanpalveluksia, myös Ortodoksisia, näin uskosi vahvistuu, sekä tietomääräsi kasvaa. Etenkin Radio-Dein ilta-/ vkl. ohjelmista uskosi löytää vahvoja rakennuspalikoita. - Älä myöskään unohda säännöllistä Raamatun lukuasi, - älä myöskään jää yksin, vaan käy edes jonkin seurakunnan tilaisuuksissa, valiten niistä itsellesi "kotiseurakunta".

eve_avolin

myöskään tyhjän haudan "todistajaksi", jos tarina olisi sepitetty tai väärennetty:

Joh. 20
1 Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta.
2 Niin hän riensi pois ja tuli Simon Pietarin luo ja sen toisen opetuslapsen luo, joka oli Jeesukselle rakas, ja sanoi heille: "Ovat ottaneet Herran pois haudasta, emmekä tiedä, mihin ovat hänet panneet".

Kermit

Osa näistä lyijylevyille raapusteltuista teksteisstä on sinetöity.
Ateistina olen raamatun lukenut moneen kertaan, lopunaikoina näitä sinettejä kun avataan, niin jokaisen sinetin avaaminen vapauttaa uusia vitsauksia ja tuo tuhoa maanpäälle.

Todelliset uskovat on kyllä tätä vaivan aikaa ennen temmattu taivaisiin. Sinetyitä tekstejä ei kannata mennä siis avaamaan.

Harmi vain, että kukaan ei oikein tiedä missä nämä kirjat nyt ovat, kuvia kyllä löytyy.

Vierailija

"Tuomittu kiinnitettiin puuristiin. Risti voi olla T:n muotoinen tau-risti, X:n muotoinen decus-risti (latinan X = 10, "decus") tai niin sanottu latinalainen risti, jossa poikkipuu oli vähän matkaa pystypuun yläreunasta. Varhaisimmissa ristiinnaulitsemisissa puu oli suora pylväs (Ristiä’ (stauros; verbi stauroō – –) vastaava kreikk. sana merkitsee ensisijaisesti pystysuoraa paalua tai hirttä ja toissijaisesti rangaistus- tai teloitusvälineenä käytettyä paalua."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ristiinnaulitseminen

"Cross of Tau"

http://en.wikipedia.org/wiki/Cross_of_Tau

taivas.tietola

Kyllä roomalaisen hallintovallan aikana, niin heidän, kuin lähi-idänkansojenkin käsitteistöissä, jo tunnettiin monenlaisia ristejä. Ristiinnaulitsemistarkoitukseen kuitenkin käytettiin rakenteellisesti helpoimmin koottavaa T-muotoa. Sillä tarkemmin katsottuna, tässäkin ristimallissa molemmat puut ovat poikittain toisiinsa nähden, eli muodostavat ristin. Tämä ristiasia menee, niinkuin vieraissa kielissä, joissa yksi sana voi tarkoittaa montaa eriasiaa.

Jarko Häkkinen

Mikä tahansa lähes kahden vuosituhannen ikäinen teksti on sensaatio. Siltä ajalta on loppujen lopuksi säästynyt hyvin vähän, Raamattu on itse asiassa luotettavimpia dokumentteja, mitä tuolta ajalta on säilynyt. Mitä kadonneita tekstejä sieltä vielä löytyneekään? Barnabaan evankeliumi? Koraanin alkutekstejä esi-islamilaiselta ajalta? Odotan mitä suurimmalla mielenkiinnolla.

TSV

Mielestäsi sama kirja missä puhutaan maailman luomisesta ja yksisarvisista on luotettava dokumentti?

Mites tuo mormoonien kirja tai scientologien? Entäpä hindujen pyhä teos?

Uskonto (varsinkaan oma) ei saa sekoittaa objektiivisuutta.

joonathan

KOraania alettiin kirjoittaa 600 vuotta myöhemmin eli se koottiin Muhammadin jomalalta saamista viesteistä. Väitetään, että alkuperäisiä tekstejä on, Siis keromuksi Muhamadin ilmestyksistä runomitassa konsonanttitekstinä. No tästä kokoamatavasta on erilaisia mielipiteitä. Eli sama on raamatun alkutekstien osalta. Ne on vain koottu vanhoista kirjoituksista. Muhamad ilmeisesti tunsi raamatun tekstejä koska siitä johuu melkoinen samankaltaisuus koraanin ja raamatun välillä.

Allekirjoittanut

Tiettävästi mohammedilla oli paha kaatumatauti eli epilepsia ja hän sai epilepsiakohtausten aikana näitä "näkyjä", joita alkuun ei edes merkitty muistiin. Kun näitä kohtauksia ja "näkyjä" alkoi tulla viljalti, niin joku keksi alkaa kirjoittaa niitä muistiin. Vasta myöhemmin osa tarinoista koottiin koraaniksi. Ihmisten keksimää on myös väite, että ne olisivat jumalan sanaa.

Kaikki uskonnot on ihmisten keksimiä ja niitä tulee koko ajan lisää. Uskonnot ovat maailman suurin aivopesu.

Terveisin,
Poppamies

köpös

heppu tämä J.Nasarettilainen, ettei sitten itse tullut kirjoitelleeksi yhtään mitään? Luulisi noilla aikalaisten todistuksilla kaverin tehneen mieli pistää papyruksille ihan itsekin pari ajatusta. Onhan näitä ihailijoiden väsäämiä kirjoituksia tosin riittänyt monenlaisille ajatusten Jordaneille.

Ari Vedertsi

Oletat vahvasti, että Jeesuksen opit oli tarkoitettu kaikille avoimesti eli eksoteerisesti pikaruokana ahmittavaksi.

Missä Jesse oli esim. ikävuodet 12-28 ?

Entäpä, jos Jesse olikin esoteerisissa kouluissa/koulussa. Entäpä, jos opit on tarkoitettu vain esoteerisesti nautittaviksi eli suljetummalle sakille. Entäpä, jos ne opit edellyttävät vuosien tutkiskelua ja ponnisteluja. Entäpä, jos todellista oppia ei voi noinvain papyrykselle piirrellä.

Ray

Jeesuksen hahmo vaikuttaa taideluomukselta, näyttämöhahmolta, jonka pohjalla voi olla useampikin aikoinaan vaikuttanut henkilö. Luovat kirjoittajat ovat yhdistelleet henkilöitä ja sijoittaneet sitten tämän suuhun tarpeelliseksi katsomiaan ajatuksia.

Kirjat saavat vahvistaa tai kumota mitä tahansa. Ne ovat arvokkaita sinänsä. Nämä eivät ole arvovaltakysymyksiä.

Haima Uusi-Kaarlepyy

"Kysymys kuuluu BBC:n mukaan, ovatko kirjat todella kristittyjen tekemiä."

Miten kummassa tämä nyt olisi oleellinen kysymys? Tai no, jos kirjoitukset selviävät ei-kristittyjen kirjoittamiksi voitaneen niitä pitää rahtusen luotettavimpina. Kristittyjen itsensä laatimat tekstit Vapahtajastaan kun ovat tietenkin tarkoitushakuisia.

Raamatun kertomukset Jeesus-nimisestä saarnamiehestä vilisevät vääriä todistuksia. Esimerkiksi syntymäaika ja -paikka ei historiantutkijoiden mukaan voi pitää paikkaansa ja koko ristiinnaulitseminenkin on todettu hyvin kiistanalaiseksi kuten myös juutalaisten merkittävä osuus tämän tuomion aikaansaamiseksi.

Moi

On mielenkiintoista lukea tietämättömien/ kokemattomien irvisteleviä arvioita Jeesuksesta. Lausunnot näet kertovat paljon enemmän niiden lausujista kuin Jeesuksesta.

Jos joku menneisyyden hahmo on historiallinen niin ainakin Jeesus. Hänestä on niin paljon materiaalia sekä kristillistä että ulkopuolelta seurakunnan. Tyhjän takia ei olisi näin paljon puhetta muutaman vuosituhannen ajan. Itseään kristityiksi kutsuvat eivät aina ole eläneet kutsumuksensa mukaan, mutta se ei vähennä Jeesuksen Kristuksen ihmettä.

Jeesus on kuolemallaan (tavalla jolla Hän kuoli rukoillen pilkkaajiensa/ tappajiensa puolesta) ja ylösnousemisellaan osoittanut olevansa jotakin muuta kuin tavallinen ihminen. Jeesusta ei julistanut Jumalan Pojaksi kirkolliskokous, vaan kirkolliskokous totesi tapahtuneet ja veti johtopäätökset, että Raamatun todistus Jeesuksesta on totta: Jeesus on ihmiseksi tullut Jumalan Poika.

Tämän edellä olevan tosiasian takia, viisas varoo kieltään ja lausuntojaan, koska jokaiselle ihmiselle tulee joskus fyysinen kuolema vastaan, jonka jälkeen jokainen joutuu keskusteluun tämän maailmankaikkeuden Herran kanssa.
Raamattu toteaa asian sanoen: Jumalan pelko on viisauden alku.

Haima Uusi-Kaarlepyy

Vastoin yleistä harhaluuloa Jeesus Nasaretilaisesta ei ole Raamatun ulkopuolisia historiallisia kirjallisia mainintoja juuri nimeksikään. Ja nekin pari, joissa mainitaan Jeesus-niminen matkasaarnaaja eivät mainitse hänen olleen sen kummempi kuin kymmenet muut tuon aikaiset matkasaarnaajat. Lisäksi Jeesus oli ajanlaskumme alussa varsin yleinen nimi Palestiinassa.

Uuden Testamentin läpi lukenut ei voi olla edes varma oliko sen esittämä Jeesus Nasaretilainen ihmisen vai Jumalan poika vai ihan Jumala itse. Siis jos ei ala 'tulkita', joka säettä omien mieltymystensä mukaan. Tämän voi kuka tahansa todeta ko. teoksen lukemalla.

Raamatun tekstin mukaan Jeesus oli kuollessaan hyvin hämmästynyt kuolevaisuudestaan ja kovin pettynyt siihen miten Taivaallinen Isä antoi hänen kärsiä ja kuolla. Omien sanojensa mukaan hänen piti myös palata jakamaan viimeisiä tuomioitaan aikalaistensa vielä eläessä. Kunnianhimoisista pyrkimyksistä huolimatta jokin taisi mennä pieleen...

Haima Uusi-Kaarlepyy

Löysit pointtini. Mutta ilmeisesti hän ei ehtinyt täysin ymmärtämään asemaansa, vaan uskonsa hylkäämisen sijaan hän viime hetkillään kääntyy Isäänsä vastaan. Rikkoo sivumennen sanoen näin yhtä kymmenestä käskystä kuuluisiksi viimeisiksi sanoikseen. Itseasiassa Raamatun teksteissäkin on vahvoja viitteitä siihen, että esim. Jeesuksen perhe (poikkeuksena Maria)ei pitänyt häntä aivan tolkun miehenä. Mutta nyt pitää toki muistaa että kyseessä on edelleen fiktiivinen hahmo, ei tunnistettava historiallinen henkilö.

taivas.tietola

Teille kaikille Raamatun ilmoituksen epäilijöillä on se sama yhteinen piirre, että te teette itsenne naurunalaiseksi, taistelemalla sellaista vastaan, jonka olemassaoloon te ette usko !!!

Sekä juutalaiset, että kreikkalaiset historioisijat kirjoittavat aikansa, Jeesus Nasaretilaisesta historiallisena henkilönä. Hän kierteli kansansa keskuudessa parantaen paljon sairaita ja herättäen myöskin joitakin kuolleita. Myöskin Koraanissa, Jeesus sanotaan profeetaksi, jonka Jumala otti taivaaseen. Elikkä, ei ollut kyse kenestä tahansa, Jeesus nimisestä miehestä!!!

Uuden Testamentin läpilukusiteerauksellasi, osoitat poikkeuksellisen huonoa sisälukutaitoa ja luetun ymmärtämistä. Jos Jumala lähetti Poikansa, niin oliko Poika silloin, itse Jumala??? Tähän osaa antaa vastauksen, jo leikkikoululainenkin!!!

Jeesus tiesi, jo ennen maanpäälle tuloaan, tulonsa tarkoituksen ja päämäärän, siis lue tarkemmin, että ymmärrät!!! - Kertoisitko uusluentasi jälkeen, missä kohdassa hän sanoo tulevansa, vielä aikalaistensa eläessä jakamaan tuomioitansa??? - Näytät kuitenkin uskovasi taivaalliseen Isään, kun kirjoitat isolla alkukirjaimella; Taivaallinen.

Ray

Tutkijoiden keskuudessa vallitsee jonkinlainen yksimielisyys siitä, että jonkinlainen esikuva lienee ollut olemassa. Varsinaisia dokumentteja ei ole ollenkaan.

Mitä Jeesus on sanonut oikeasti onkin sitten jo enempi hämärän peitossa.

TSV

Oli joka toisen jätkän nimi siihen aikaan...

Eikä tästä jumalan pojasta ole raamatun tekstit AITOINA todisteina.

Kaikki ihmiset voisivat tutkia miten pyhänkirjan teksteistä päätettiin, siitä oli väittelyä jopa tehdäänkö Jessestä jumala vai profeetta lisäksi tekstit seulottiin, editoitiin ja joko valittiin tai jätettiin pois.

Sitten kun tämän vihdoinkin oppivat he tajuavat miten kaikki nämä kirjat ovat ihmisten kirjoittamia eivätkä mitään jumalaista sanaa.

jarmolauros

Että Jeesus on ollut, on todistettu.
Että Jeesus olisi Jumalan poika, on harhaa.
Jeesus on profeetta kuten Muhamet.
Ei kukaan isä, edes Jumala, uhraa ristille poikaansa itse sivusta katsellen. Siksipä kristyjen jumala ei ole minun.

cheap handbags

<a href="http://www.cnwholesalestore.com/">discount designer handbags</a> however are by far the most popular product under the fashion label, thanks to their second to none quality,shows through in every <a href="http://www.cnwholesalestore.com/">cheap handbags</a>.a pair of elegant ladies dressed like a simple presentation.Cheap jimmy choo handbags,<a href="http://www.cnwholesalestore.com/">cheap designer handbags</a> is a good way for you to own them as we are carrying out sales promotion now. They are all of high quality and with unique designs.<a href="http://www.cnwholesalestore.com/">cheap replica designer handbags</a>and
<a href="http://www.cnwholesalestore.com/">handbags for cheap</a> online with long.here you can choose <a href="http://www.cnwholesalestore.com/">discount handbags</a> . and is easy for you.welcome to our <a href="http://www.cnwholesalestore.com/">wholesale handbags</a> store.and just have a look.Throughout the year are easy to match the color of <a href="http://www.cnwholesalestore.com/">designer handbags</a> .noble quality, low-zipper can be widened package design, fashion and endowed with personal charm.