Mainostajat

Ladataan...

Valtionyhtiö tehostaa: ”Tavoitteen pitää olla överi ja työntekijän laiska”

Valtionyhtiöihin liittyy perinteisesti tehottomuuden mielikuva. Niiden toimintaa kun ei ohjaa euro,vaan erityistehtävä. Silti valtio-omisteisia Erillisverkkoja luotsaava Timo Lehtimäki ajattelee, ettäöveri tavoite on paras tavoite. Miksi ihmeessä? Erillisverkot on valtionyhtiö, jonka tehtävä ei ole tuottaa euroja, vaan turvallisuutta. Meillä ei siisole pörssiyhtiön tai kaupallisen toimijan kaltaista ensisijaista painetta tehdä rahaa. Periaatteessavoisimme toimia kyllin hyvä -periaatteella, todellisuudessa […]

11.12.2023

Timo Lehtimäki
Toimitusjohtaja, Erillisverkot

Valtionyhtiö tehostaa: ”Tavoitteen pitää olla överi ja työntekijän laiska”

Kaupallinen yhteistyö

Julkaistu 11.12.2023
Kirjoittaja

Valtionyhtiöihin liittyy perinteisesti tehottomuuden mielikuva. Niiden toimintaa kun ei ohjaa euro,
vaan erityistehtävä. Silti valtio-omisteisia Erillisverkkoja luotsaava Timo Lehtimäki ajattelee, että
överi tavoite on paras tavoite. Miksi ihmeessä?

Erillisverkot on valtionyhtiö, jonka tehtävä ei ole tuottaa euroja, vaan turvallisuutta. Meillä ei siis
ole pörssiyhtiön tai kaupallisen toimijan kaltaista ensisijaista painetta tehdä rahaa. Periaatteessa
voisimme toimia kyllin hyvä -periaatteella, todellisuudessa emme.

Mikä sitten ajaa valtionyhtiötä tehostamaan? Ja mikä on meille tehokasta?

Viranomaisviestinnän teholoikka digiaikaan

Turvallisuusviranomaisilla oli vielä 90-luvulla yli 50 verkkoa. Viranomaisten yhteistyö ei ollutkaan
vielä kovin tehokasta ja perustui pitkälti tuttuihin, ei järjestelmiin. Sitten tuli viranomaisverkko
Virve, joka yhdisti kaikki turvallisuustoimijat yhteisen tehokkaan puhe- ja viestiyhteyden ääreen.

Vuonna 2023 Suomi on viranomaisyhteistyön palkittu mallimaa, jossa Virve turvaa viranomaisten
toimintaa ja ihmisten arkea koko maassa aina Hangosta Utsjoelle saakka. Olemmeko nyt riittävän
tehokkaita? Emme.

Tarvitsemme entistä nopeampia yhteyksiä ja nykyaikaisempia ominaisuuksia. Siksi viemme
parhaillaan viranomaisviestintää laajakaistaiseen aikaan – Virve 2 -palveluksi. Virve 2:ssa
tilannekuva välittyy entistä tehokkaammin myös kuvan ja videon avulla. Se mahdollistaa myös
uusia tehokkaampia työtapoja: esimerkiksi dronen singauttamisen onnettomuuspaikalle ennen
ensihoitoyksikköä tilannetta kartoittamaan.

Tämä viranomaisviestinnän tehokkuusloikka tehdään ”vasta nyt”, sillä viranomaisten vaatimukset
turvallisille laajakaistaisille yhteyksille ja päätelaitteille ovat aivan eri luokkaa kuin kuluttajien.
Viranomaismaailmassa tämä on ”jo nyt”, maailman ensimmäisten maiden joukossa.

Tavoitteen pitää olla överi ja työntekijän laiska

Digitalisaatiossa ja tietoliikenteen tehostamisessa on se juju, että tavoitteen pitää olla överi:
keksitään vaikkapa, miten paikkakunnalta toiselle pääsee minuutissa. Ei mietitä, miten voidaan ajaa
kovempaa, vaan pysähdytään ja pohditaan, onko nykyisissä keinoissa mitään järkeä.

Lisäksi, viranomaisviestinnässä tavoitteen ei pidä olla se, että tieto kulkee ja yksikkö saapuu paikalle
nopeasti. Tavoitteena tulee olla, ettei koko onnettomuutta tapahdu. Parasta tehokkuutta onkin
muuttaa näkökulma tilanteen hoitamisesta sen ennaltaehkäisyyn. Tavoitteena pitää olla esimerkiksi
kaupunkikamerat ja sensorit, jotka ilmoittavat sillan olevan jäässä ja laskevat automaattisesti
nopeusrajoitusta.

ICT- ja ohjelmistoaloilla tuottavuuserot korostuvat, kun asiakas maksaa usein työn sijaan
lopputuloksesta. Silloin paras työntekijä on laiska työntekijä – hän, joka automatisoi ja keksii, jotta
työtä olisi vähemmän.

Yhteistyötä – vai tårta på tårta?

Koska turvallisuus tehdään yhdessä, kriittisen ICT:n toimijoiden on tehtävä yhteistyötä. Tässä
tehokkuus tarkoittaa sitä, että toimijoiden on tunnistettava omat vahvuutensa ja perustehtävänsä
ja keskityttävä niihin. Lisäksi niiden on uskallettava tarkastella kriittisesti myös olemassaolonsa
tärkeyttä.

On siis päästävä eroon ”tehdään itse” -taudista. Kaikki huippuosaajat eivät millään voi löytyä
omasta porukasta. Kun kumppanoidutaan, kekseliäisyyttä voidaan lainata ja jakaa – tänä päivänä
myös tekoälyltä. Vaikeat asiat ratkeavat parhaiten, kun syötetään palloa eikä itse juosta joka
maalille.

Mihin sitten esimerkiksi meidän Erillisverkoilla pitäisi keskittyä? Emme ole paras 4G- ja 5G-
verkkojen ohjelmisto-osaaja. Emme ole tekoälytalo. Me olemme talo, joka tuntee kriittisen
viestinnän ja asiakkaan tarpeet paremmin kuin kukaan muu. Ruokalähettipalveluna osaisimme
toimittaa asiakkaalle mieleistä ruokaa jokaisena viikonpäivänä, mieltymyksiä kysymättä. Siltikään ei
olisi järkevää, että valmistaisimme ruoan itse.

Kaikkea ei tarvitse haalia itselle. Meidänkin tarkoituksenamme on kasvaa, mutta vain
vaikuttavuudessa. Sitä on tehokkuus meillä.

Timo Lehtimäki
toimitusjohtaja
Erillisverkot

Kirjoittaja johtaa Erillisverkot-erityistehtäväyhtiötä, joka turvaa yhteiskunnan
toimintaa ja kriittistä viestintää kaikissa oloissa. Erillisverkot tuottaa yhteiskunnan turvallisuutta ja
toimivuutta tukeville organisaatioille ICT-palveluja kriittiseen viestintään, tilannejohtamiseen ja
kriittisen infrastruktuurin suojaamiseen.